Klimatyzacja to niezwykle praktyczne wyposażenie samochodu, które znacznie poprawia komfort jazdy w upalne dni. To łatwe w obsłudze urządzenie może działać sprawniej, jeśli nauczymy się prawidłowo z niego korzystać.
Jazda samochodem w czasie upałów może być bardzo męcząca. Z pomocą w chłodzeniu wnętrza kabiny przychodzi klimatyzacja, która w nowych samochodach jest właściwie standardem. Warto wiedzieć jak właściwie się nią obsługiwać, by chłodzenie było wydajne, a przy tym bezpieczne dla naszego zdrowia. Dotyczy to zarówno układów klimatyzacji ręcznej, jak i automatycznej.
Przeszklona kabina samochodu mocno nagrzewa się w trakcie upałów. Jeśli samochód stoi na słońcu, temperatura w jego wnętrzu może przekroczyć 40, a nawet 50 stopni Celsjusza. Zanim uruchomimy klimatyzację i ruszymy z miejsca, warto więc schłodzić szoferkę, co poprawi komfort w pierwszych minutach jazdy i ułatwi pracę klimatyzacji. W tym celu wystarczy na chwilę otworzyć drzwi lub opuścić szyby w oknach, by wpuścić do środka świeże powietrze. W schłodzeniu samochodu pomoże też krótka i wolna jazda z otwartymi oknami. Gdy temperatura we wnętrzu kabiny spadnie do akceptowalnego poziomu, zamknijmy szyby i włączmy klimatyzację.
Do operowania systemem klimatyzacji służy kilka pokręteł i przycisków. Od ich poprawnego ustawienia zależy efektywność działania całego układu. W przypadku klimatyzacji ręcznej dysponujemy pokrętłem do ustawiania poziomu chłodzenia (od jego ustawienia zależy temperatura powietrza wydostającego się z kratek wentylacyjnych), pokrętłem do regulacji siły nawiewu, a także panelem wyboru kierunków rozchodzenia się powietrza (np. na szyby lub na nogi). Podobny zestaw pokręteł i przycisków znajdziemy w samochodach z automatycznym systemem klimatyzacji, choć tu będziemy mogli też ustawić jej działanie na konkretną temperaturę. W obsłudze klimatyzacji przyda się też przycisk włączający zamknięty obieg powietrza w samochodzie, który znacznie podnosi wydajność chłodzenia.
Chcąc schłodzić wnętrze auta w pierwszych minutach jazdy, ustawmy obieg zamknięty i temperaturę powietrza na minimalnie niższą od tej na zewnątrz. Pozwoli to na wydajną pracę klimatyzacji bez nadwyrężania sprężarki. Różnica nie powinna być większa niż 5-7 stopni Celsjusza. W przypadku samochodów z ręczną klimatyzacją, w których nie mamy wskaźnika temperatury, ustawmy pokrętło tak, by z kratek wentylacyjnych leciało chłodne, ale nie bardzo zimne powietrze. Teraz włączmy dużą prędkość dmuchawy (w klimatyzacji automatycznej system sam zdecyduje o poziomie ustawienia nawiewu). Starajmy się nie kierować strumienia chłodnego powietrza bezpośrednio na kierowcę i pasażerów, bo grozi to przeziębieniem – najlepiej ustawić nadmuch na szybę lub nogi.
Po kilku minutach jazdy temperatura wewnątrz auta wyraźnie się obniży. To czas, by wyłączyć zamknięty obieg powietrza. Teraz możemy też stopniowo obniżać temperaturę w kabinie, by finalnie osiągnęła ona poziom 22-24 stopni Celsjusza. To najbardziej komfortowa temperatura do jazdy, do tego jest bezpieczna dla organizmu, nie grozi bowiem wychłodzeniem ani szokiem termicznym po wyjściu z pojazdu. W przypadku bardzo dużych upałów warto ustawić temperaturę na nieco wyższy poziom - generalnie różnica między temperaturą wewnątrz auta a tą na zewnątrz nie powinna być wyższa niż 6-8 stopni. Pamiętajmy, by w czasie jazdy cały czas unikać kierowania strumienia chłodnego powietrza bezpośrednio na twarz i klatkę piersiową. Jeśli nasza podróż trwa długo, możemy odpowiednio przygotować się do jej zakończenia, by po wyjściu z auta nie odczuć dużej różnicy temperatur. W tym celu kilka minut przed końcem jazdy stopniowo podwyższajmy temperaturę w kabinie do około 25 stopni Celsjusza.
Warto pamiętać o tym, że klimatyzacja w samochodzie jest przydatna nie tylko w najcieplejsze dni. Korzystajmy z niej także zimą i jesienią, by szybko usunąć problem z zaparowanymi szybami wewnątrz auta. System chłodzenia należy uruchamiać regularnie także dlatego, że pomaga to odpowiednio zakonserwować cały układ. Pamiętajmy też o corocznym przeglądzie i odgrzybianiu klimatyzacji, który sprawi, że system będzie działać sprawnie i bezpiecznie przez cały rok.
(fot. pixabay.com)