Artykuł sponsorowany
Samochody są dla większości z nas niezbędnym środkiem lokomocji. Niestety nie są one niezawodne. Często zdarzają się usterki, które paraliżują pracę auta, a jego kierowcę zmuszają do podróży komunikacją miejską.
Nawet auta z automatyczną skrzynią biegów zawodzą, i choć funkcjonują nieco inaczej od samochodów ze skrzynią manualną, dotyczą ich te same usterki. Zobacz, po czym możesz poznać awarię automatycznej skrzyni biegów.
Zbyt dynamiczna lub nawet agresywna jazda czy za rzadkie wymienianie oleju w przekładni, szybko może doprowadzić automatyczną skrzynię biegów do ruiny. Jeśli decydujesz się, by kupić używany samochód z „automatem”, przy jego oglądaniu powinieneś być wyjątkowo czujny. Naprawa naprawa lub wymiana tego układu to spora inwestycja, której koszty mogą znacznie przekroczyć Twój budżet na kupno auta. Podczas jazdy próbnej możesz łatwo rozpoznać usterki w mechanizmie automatycznej skrzyni biegów.
Najczęściej pojawiającymi się usterkami w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, jest ogólne zużycie mechanizmu oraz wyciek oleju ze skrzyni biegów. Za wyciekający olej najczęściej odpowiedzialne są uszczelki. Z czasem tracą one swoją elastyczność i szczelność, mogą zacząć przecierać się, przemieszczać lub pękać. Tę usterkę można dosyć łatwo i szybko naprawić. Dużo poważniejszej interwencji ze strony mechanika będzie wymagało rozłączanie napędu lub problem ze “wskoczeniem” biegu. Jeśli mimo odpowiedniej zmiany biegu, auto nie reaguje, może to świadczyć o awarii elektroniki sterującej, ale winny może być także układ hydrauliczny. Jeśli zauważysz w samochodzie takie objawy, konieczna może okazać się regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego.
W półautomatycznych skrzyniach biegów, najczęstszą usterką jest zużycie sprzęgła. Problem ten wynika ze zbyt częstej jeździe na półsprzęgle. To błąd popełniany zazwyczaj przez kierowców niedoświadczonych w prowadzeniu samochodu z półautomatyczną skrzynią biegów. Szkodliwe zarówno dla sprzęgła, jak i dla przekładni, jest także wykonywanie manewrów przy zbyt niskiej prędkości. Wyczucie dobrego momentu na dany manewr wymaga od kierowcy odrobiny doświadczenia.
Problemem w skrzyniach półautomatycznych często okazuje się również elektronika. Siadają czujniki układu operującego sprzęgłem oraz te, umieszczone przy elementach sterowania biegami, a także sterowniki. Sygnałem, że w systemach elektronicznych samochodu dzieje się coś niedobrego, jest zazwyczaj problem z uruchomieniem silnika, brak reakcji auta na konkretne położenie drążka zmiany biegów. Najbardziej oczywistym znakiem jest zapalenie się na desce rozdzielczej ostrzegawczej kontrolki.
Wszelkie sygnały o tym, że z mechanizmem w skrzyni biegów jest coś nie tak, wymagają Twojej reakcji. Chociaż da się jeździć autem, które poszarpuje przy zmianie biegów, każda pokonana nim trasa to pogłębianie problemu i zwiększanie kosztów naprawy. By uniknąć popularnych usterek, regularnie kontroluj stan techniczny samochodu, zawsze terminowo wymieniaj olej w skrzyni biegów oraz pamiętaj o wytycznych, którymi powinieneś się kierować prowadząc auto w automacie. Dzięki szybkiej interwencji i czujności przy prowadzeniu samochodu, możesz cieszyć się wygodną i łatwą jazdą bezawaryjnym autem.
(fot. pixabay.com)