Auta miejskie zyskują na popularności z racji swojego przeznaczenia, które sprawdza się idealnie w większych miastach. Silnik o małej pojemności oraz skromna budowa pojazdu ułatwia wykorzystanie ograniczonej wielkomiejskiej przestrzeni manewrowej. Aktualnie liderami w tym segmencie są: Toyota Aygo i Citroen C1. Sprawdzamy, które z nich sprawuje się lepiej w miejskiej dżungli.
Auta miejskie zaliczane są do Autosegmentu A. Charakteryzują się niewielkim bagażnikiem i niezwykle ograniczoną przestrzenią dla pasażerów z tyłu. Jeśli chodzi o długość tego typu pojazdów, to w tej klasie wynosi najczęściej około 3,5 metra, z kolei moc silnika rzadko kiedy przekracza 70 koni mechanicznych. Tradycją jest, że auta miejskie mają jedną lub dwie pary drzwi i dwa rzędy siedzeń. Popularność Autosegmentu A przyniosła premiera Fiata 500 i BMC Mini, która miała miejsce w latach 50. XX wieku.
Toyota Aygo jest produkowana nieprzerwanie od roku 2005 i należy do najmniejszych modeli japońskiego producenta w ofercie przeznaczonej na rynek europejski. Warto zauważyć, że Toyota Aygo zdobyła tytuł niezawodnego auta roku 2020 według ADAC we wszystkich kategoriach wiekowych, ze współczynnikiem awaryjności od 2,5 do 8,7 usterek na tysiąc samochodów dla modeli z lat 2010-2017. Co zaskakujące, niemieccy eksperci nie byli w stanie określić najbardziej awaryjnych elementów auta, a najczęstszą przyczyną unieruchomienia tego pojazdu była przebita opona; wszystkie te czynniki przekładają się na tak fenomenalne oceny.
W 2014 roku na Salonie Samochodowym w Genewie zaprezentowano drugą generację Aygo z zupełnie nowym nadwoziem czerpiącym pełnymi garściami z japońskiej kultury popularnej. Aygo 2.0 zyskała uznanie kierowców za sprawą niespotykanie obszernej przestrzeni pasażerskiej; wszystko przez szerszy rozstaw osi. Aygo waży dokładnie 840 kilogramów przy 3,5 metrach długości. Właściciele Aygo mają do swojej dyspozycji kamerę i czujniki cofania, które zmniejszają ryzyko wypadku do satysfakcjonującego minimum.
W roku 2018 ten japoński model przeszedł gruntowny facelifting, którego efektem było m.in.: wyposażenie pojazdu w nowy, przyjazny środowisku silnik 1.0 VT-i o mocy 72 koni mechanicznych. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, wewnątrz pojazdu znajduje się 6 poduszek powietrznych oraz system Toyota Safety System wyposażony w funkcję awaryjnego hamowania i układem ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. W końcu Toyota Aygo jest liderem także pod względem wartości rezydualnej, co przełożyło się na wysokie słupki sprzedażowe tego modelu.
C1 to najmniejszy model oferowany przez francuski koncern motoryzacyjny. Występuje w dwóch wersjach: 3- i 5-drzwiowej. Głównym założeniem C1 była dostępność cenowa, dlatego też na próżno szukać tutaj bogatego wyposażenia (jak np. obrotomierz). Podobnie jak w przypadku innych modeli wchodzących w skład Autosegmentu A, tutaj również zabrakło rozsądnej przestrzeni dla pasażerów siedzących z tyłu samochodu.
Pierwsza generacja tego francuskiego modelu oferowała dwie wersje silnikowe; 3-cylindrowy litrowy silnik o mocy 68 koni mechanicznych lub diesel 1.4 HDi o mocy 54 KM. Wraz z rokiem 2014 na rynek wyszła druga generacja Citroena C1 – odświeżony wygląd, zauważalnie bogatsze wnętrze oraz zmodyfikowane zawieszenie pozwoliło znacznie powiększyć przestrzeń bagażową. Francuski koncern przestał również oferować silniki wysokoprężne.
C1 to samochód miejski pełną gębą; ma wszystkie elementy potrzebne do przetrwania w miejskim ruchu. Niski promień skrętu, systemy bezpieczeństwa oraz wszelkiej maści czujniki dbają o bezpieczeństwo kierowcy podczas codziennych podróży. C1 jest jednym z najczęściej polecanych samochodów miejskich.
Warto zauważyć, że Citroen C1 oraz Toyota Aygo to bliźniacze modele wchodzące w skład tzw. trojaczek z Kolina. Co za tym idzie? Technologia użyta podczas produkcji samochodów znacząco się nie różni. Wyjątek stanowi wyłącznie subiektywny walor estetyczny. Nie mniej jednak naszym wyborem zostaje Toyota Aygo, która przyciąga swoim futurystycznym wyglądem.
(fot. pixabay.com)