Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wspólnie ze środowiskiem naukowym i inżynierami wzorcowe opracowano wzorcowe wymagania i kryteria dla materiałów i robót betonowych, opierając się na wymaganiach wieloletnich badań Austriaków i Niemców.
Jak przekonuje Generalna Dyrekcja, bez względu na to, czy budowane drogi korzystają z technologii betonowej lub bitumicznej, każda inwestycja musi spełniać szereg kryteriów i parametrów jakościowych. Jednym z najważniejszych elementów kontroli przy odbiorze drogi jest pomiar równości nawierzchni.
Dlaczego restrykcyjne wymogi są tak kluczowe? Poza oczywistymi powodami, ważne jest również przeciwdziałanie w zakresie reaktywności alkaicznej kruszyw. Ta szkodliwa reakcja zachodzi w słabej jakości kruszywie wewnątrz betonu, powodując tym samym pękanie i rozsadzanie betonu od środka.
Dalej, GDDKiA dementuje plotki odnośnie brakujących materiałów do budowy inwestycji. Dyrekcja uspokaja, że zgodnie z oficjalnymi statystykami, piaski niereaktywne dostępne są w całym kraju.
(Fot. GDDKiA)