Efektywny i sprawny układ chłodzenia jest niezwykle ważny dla pracy i długowieczności Twojego silnika. Co ważne, układ ten zyskuje na znaczeniu przy każdej próbie poprawy osiągów. Choć nowoczesne silniki są zaprojektowane z odpowiednią „rezerwą”, to nie oznacza to, że nie powinniśmy pomyśleć o usprawnieniu układu chłodzenia. Sprawdzamy najlepsze metody na zwiększenie efektywności instalacji po tuningu.
W normalnych warunkach, podczas spalania mieszanki, cylinder znajduje się pod wysokim ciśnieniem, a temperatura przekracza 1000 stopni Celsjusza. Sam tłok może nagrzewać się do temperatury powyżej 250°C! Temperatura pochłaniana jest przez blok silnika i jego głowicę oraz olej napędowy. Głównym sposobem walki z ciepłem spalania jest płyn chłodniczy, który krąży w szczelnie zamkniętym układzie chłodzenia silnika, składającym się z chłodnicy, pompy płynu chłodzącego i kanałów.
Jedynym zadaniem układu chłodzenia jest zapewnienie, by praca jednostki napędowej odbywała się w optymalnych warunkach. Prawidłowa temperatura oscyluje między 90 a 100 stopni Celsjusza, nie tylko decyduje o długowieczności jego podzespołów, ale także wpływa na osiągi samochodu oraz poziom spalania.
Wyróżniamy dwa sposoby chłodzenia silnika. Pierwszym jest tak zwane chłodzenie bezpośrednie, w którym silnik jest chłodzony powietrzem opływającym elementy grzejne. Takie rozwiązanie jest charakterystyczne dla starszych modeli samochodów osobowych i dostawczych, nie sprawdza się dobrze w zmieniających się warunkach oraz nie zapewnia stabilnej temperatury pracy silnika. Silniki tego typu często się przegrzewają, co prowadzi do uszkodzenia uszczelki pod głowicą i kosztownych napraw.
Z kolei drugim sposobem jest zaciągnięcie do pracy układu chłodzenia. Pompa płynu chłodzącego służy do cyrkulacji płynu chłodzącego w układzie. W efekcie płyn o wyższej temperaturze transportowany jest z silnika do wymiennika ciepła, czyli chłodnicy i nagrzewnicy. W wymienniku ciepła temperatura jest uwalniana do otoczenia, a płyn chłodzący wraca do silnika. Podczas pracy silnika pompa zapewnia ciągły przepływ cieczy, ponieważ w większości przypadków jest napędzana paskiem przez wał korbowy silnika.
Przez dekady historii motoryzacji mogliśmy oglądać wiele nowatorskich i mniej lub bardziej skutecznych metod chłodzenia jednostki napędowej. Jednakże dopiero zastosowanie termostatu umożliwiło stworzenie efektywnego obiegu płynu chłodzącego. Według zasady działania; dopóki silnik nie osiągnie żądanej temperatury roboczej, woda nie przepływa przez chłodnicę, lecz wraca krótszą drogą z powrotem do silnika. Termostat otwiera przyłącze za pośrednictwem chłodnicy dopiero po osiągnięciu żądanej temperatury roboczej. Ta metoda sterowania jest dziś nadal stosowana we wszystkich systemach. Właściwa temperatura pracy silnika jest teraz ważna nie tylko dla osiągów i oszczędności paliwa. Pomaga również w ograniczaniu emisji zanieczyszczeń.
Przechodzimy do najważniejszej kwestii – zwiększanie efektywności instalacji po tuningu. Słowem wstępu – istnieje wiele metod poprawy wydajności tego układu i nie twierdzimy, że jest to absolutnie najlepsze rozwiązanie.
Zastąpienie konwencjonalnej pompy napędzanej paskiem pompą elektryczną optymalizuje chłodzenie i zwiększa sprawność silnika. Zapobiega to uszkodzeniom spowodowanym przegrzaniem silnika na biegu jałowym lub w ekstremalnych temperaturach otoczenia. Jest to szczególnie ważne w silnikach stuningowanych.
Wentylator chłodnicy to kolejna propozycja zapobiegania przegrzaniu się silnika w momencie, gdy tradycyjny przepływ płynu chłodzącego przez chłodnicę nie schłodzi go do odpowiednio niskiego poziomu. Wentylator włącza się, gdy styki czujnika temperatury są zwarte przy określonej temperaturze. Łopatki wentylatora przyspieszają cyrkulację powietrza i zmniejszają temperaturę cieczy.
Ostatnią propozycją będzie zastosowanie chłodnicy oleju. Działanie tego układu jest bardzo podobne do działania zwykłej chłodnicy. W miejscu wkręcenia filtra oleju stosujemy dodatkową podstawkę – adapter filtra z dwoma dodatkowymi otworami, przez które można podłączyć dodatkowy obieg oleju poza silnikiem. Jeden otwór odprowadza olej do przedniej chłodnicy oleju, przez drugi schłodzony olej wraca do filtra oleju, a następnie z powrotem do silnika.
(fot. pixabay.com)