Zarówno automatyczna, jak i manualna mają swoje wady i zalety. Lepsze rozeznanie można mieć po dokładnym opisaniu ich działania i tego, co mogą zaproponować kierowcom, którzy zdecydują się na auto z takim mechanizmem.
Automatyczna skrzynia biegów ma zazwyczaj cztery podstawowe tryby jazdy. Jest to P – używany w trakcie postoju, R – używany w trakcie cofania, N – używany podczas położenia neutralnego i D – wykorzystywany, kiedy samochód po prostu jedzie do przodu. Nie są to jedyne tryby pracy automatycznej skrzyni biegów.
Oprócz tych trybów popularne są także funkcje M lub oznaczone +/-. Po włączeniu kierowca może sam wybierać bieg, na którym chce jechać. Dostępne są także opcje Winter. Taki tryb zimowy zmienia biegi na wyższe nieco wcześniej.
Niektóre samochody z taką przekładnią mają także dodatkowe oznaczenia 1,2,3 i inne. Co to oznacza? W takim przypadku, po przełączeniu na taki bieg, samochód porusza się wyłącznie na biegu, który został oznaczony cyfrą. To bardzo przydatna funkcja. Korzysta się z niej, kiedy kierowca porusza się po śliskiej drodze lub nieregularnym terenie. W przypadku niektórych aut dostępna jest także opcja oznaczona literą S. W przeciwieństwie do działania trybu zimowego przestawienie na tryb S będzie oznaczało, że auto będzie jechało nieco dłużej na niższym biegu, a w przypadku hamowania redukcja nastąpi szybciej.
Minusy korzystania z automatycznej skrzyni biegów wynikają przede wszystkim z nieodpowiedniego użytkowania, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Przed zakupem auta z przekładnią automatyczną, należy dobrze sprawdzić, jak i kiedy korzystać z poszczególnych trybów. Nieodpowiednie stosowanie może skutkować koniecznością wizyty u mechanika.
Skrzynia manualna działa na zasadzie zmian przełożeń. Odpowiada za to specjalny mechanizm, który składa się z par kół zębatych. Biegi zmienia się, używając drążka. Jeżeli chodzi o skrzynię manualną, to może ona nawet 7 biegów. Ta odmiana przekładni podoba się szczególnie tym osobom, które lubią mieć pełną kontrolę nad pojazdem. To od kierowcy zależy, kiedy zostanie włączony dany bieg.
Mimo że skrzynia manualna zapewnia dużą swobodę i dowolność, to ma duże braki względem automatycznej. Kierowcy często zwracają uwagę na to, że skrzynia manualna nie jest najlepszym rozwiązaniem, jeżeli chodzi o korki, czy długotrwałą jazdę, na przykład po autostradzie. Z drugiej strony jej naprawy są mniej kosztowne niż w przypadku skrzyni automatycznej. Co zatem wybrać?
Skrzynia manualna na pewno będzie dobrym wyborem dla kierowców, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad autem lub mają styl jazdy, który nie jest adekwatny do automatycznej skrzyni biegów. Odmiana automatyczna będzie zaś świetnym wyborem dla wszystkich, którzy lubią swobodę jazdy i brak konieczności wykonywania dodatkowych ruchów. Skrzynia automatyczna sprawdzi się także podczas długich tras, czy w trakcie stania w korku – nie trzeba będzie zmieniać biegów, co często jest kłopotliwe.
Zdjęcie główne: Raduz/pexels.com