Artykuł sponsorowany
Zima w pełni, a co za tym idzie, kierowcy i właściciele firm transportowych stoją przed wyzwaniem zadbania o samochody ciężarowe. Jak odpowiednio zadbać o ciężarówki w tę ciężką porę roku? Omawiamy w tym artykule.
Opony powinny zostać zmienione na zimowe już w momencie, kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni. Zimowe ogumienie jest wykonane z takiego materiału, który daje lepszą przyczepność na zamarzniętej czy zaśnieżonej drodze. Takie opony to również zmniejszone ryzyko poślizgu i krótsza droga hamowania. Popularnością cieszą się także opony całoroczne, które nie wymagają zmiany co sezon. Nie dają jednak one takiego efektu, jak te przeznaczone do jazdy latem i zimą.
Podczas użytkowania opon istotna jest także kontrola ich zużycia. Jeśli chcemy korzystać z opon w kolejnym sezonie, musimy zwrócić uwagę na ich bieżnik. Ważne jest także to, żeby przed wyjazdem zagranicę sprawdzić, jakie w danym kraju obowiązują zasady. Przykładowo, w niektórych państwach istnieje obowiązek jazdy na zimowych oponach. W niektórych krajach obowiązkowe jest również posiadanie dodatkowego wyposażenia, jak na przykład łańcuchy śniegowe.
Jeżeli zmieniamy opony, ważny jest również sposób przechowywania tych, które już zdjęliśmy. Bez względu na temperaturę, opony nie powinny być przechowywane na otwartej przestrzeni. Najlepiej jest wybrać chłodne i suche miejsce, które ma umiarkowaną wentylację. Opony nie powinny być narażone na bezpośrednie nasłonecznienie i chemikalia. Należy również unikać wahania poziomu temperatury oraz wilgotności w miejscu przechowywania.
Niskie temperatury nie sprzyjają również częściom i układom samochodu ciężarowego. W trakcie zimy warto więc zwrócić uwagę na układ pneumatyczny, płyn chłodzący, wycieraczki, akumulator czy reflektory. Przewoźnicy powinni przywiązywać uwagę do tych części do samochodów ciężarowych, ponieważ nieodpowiednie przygotowanie pojazdu do zimy może skutkować opóźnieniami. To wiąże się z kolei ze stratami finansowymi.
Jeżeli posiadamy manometr, warto jest sprawdzać ciśnienie w układzie pneumatycznym. Jeśli zacznie ono spadać, może to oznaczać nieszczelność. To z kolei prowadzi do wnikania wilgoci do wnętrza, a to jest bardzo niebezpieczne, zwłaszcza zimą.
Warto raz na jakiś czas stosować zawór spustowy, żeby pozbyć się z układu zalegającej wody. Poleca się także używanie specjalnego płynu do układu pneumatycznego, żeby zapobiec jego zamrożeniu.
Przed zimowymi trasami warto sprawdzić stan akumulatora, najlepiej u specjalistów. Z użyciem odpowiednich narzędzi pomiarowych sprawdzą oni, czy akumulator jest gotów do takiej jazdy. Trzeba pamiętać, że nawet najlepszej jakości część może odmawiać posłuszeństwa – zwłaszcza, jeśli samochód jest parkowany pod gołym niebem, gdzie jest szczególnie narażony na niekorzystne warunki pogodowe.
Bardzo ważne jest, żeby używać płynów, które mają wysoką odporność na zamarzanie. Nie musimy się wtedy obawiać, że uszkodzą się korki bezpieczeństwa w silniku albo że chłodnica ulegnie zniszczeniu. Jest to ważne zwłaszcza w przypadku bardzo niskich temperatur.
Według przepisów prawa o ruchu drogowym mamy obowiązek odśnieżać samochód. W innym przypadku możemy zapłacić mandat. Podobnie ta kwestia wygląda zagranicą. Warto więc zwrócić na to uwagę. Oprócz możliwości poniesienia kary, śnieg na dachu ciągnika siodłowego czy naczepy stwarza niebezpieczeństwo dla innych użytkowników ruchu drogowego.
Zdj. główne: Robson Hatsukami Morgan/unsplash.com