W obecnych czasach sprzedaż realizowana w punktach stacjonarnych traci na popularności na rzecz sprzedaży internetowej i dzieje się to z kilku powodów. Pierwszym jest bardzo duża możliwość rozwoju. Działalność w sieci nie podlega rejonizacji, dlatego daje nieograniczone pole do ekspansji. Kolejną zaletą jest bardzo niska wartość inwestycji, gdyż przedsiębiorca nie musi opłacać dodatkowych pracowników do obsługi bezpośredniej oraz wynajmować lokalu. Zalet jest znacznie więcej, wadą jest natomiast duża konkurencja. Jednym z niewielu narzędzi do walki z niską popularnością sklepu internetowego jest skuteczne pozycjonowanie, które polega na poprawie pozycji wybranej witryny na tle innych w wynikach wyszukiwania Google.
Pozycjonowanie SEO jest jednym z najbardziej skomplikowanych procesów niezbędnych we współczesnym marketingu. Świeże strony bez odpowiedniego zaplecza SEO przeważnie lądują na samym końcu wyników wyszukiwania, dlatego pozostają w zasadzie niewidoczne dla internauty, który z reguły przegląda jedynie pierwsze 2-3 strony wyników. Pozycjonowanie ma na celu osiągnięcie przez witrynę znacznie wyższej pozycji, dzięki czemu na stronę może trafić znacznie więcej potencjalnie zainteresowanych klientów.
Proces pozycjonowania rozpoczyna zawsze przeprowadzenie wstępnej i bardzo szczegółowej analizy wybranej witryny pod kątem jej obecnego stanu. Proces ten, znany w środowisku jako audyt SEO, ma na celu uwidocznić wszelkie wady i zalety wybranej witryny i możliwości jej dostosowania do algorytmu Google. Jest także niezbędny w celu stworzenia indywidualnej kampanii i strategii dalszych działań.
Kolejnymi czynnościami w pozycjonowaniu są prace on-site, realizowane bezpośrednio na wybranej stronie, a także prace off-site, które z kolei wykonuje się na stronach trzecich. Działania on-site obejmują modyfikację i naprawę kodu źródłowego, ustalenie hierarchii nagłówków, nasycenie tekstów frazami kluczowymi czy też nadanie obrazkom prawidłowego atrybutu alt. W przypadku działań off-site mamy do czynienia przeważnie z pozyskiwaniem linków prowadzących do wybranej strony.
Dla wielu przedsiębiorców najważniejsza jest z pewnością odpowiedź na pytanie ile kosztuje SEO, wraz z kompleksowym przeprowadzeniem wszelkich czynności wchodzących w skład pozycjonowania. Udzielenie odpowiedzi nie jest jednak proste. Koszty pozycjonowania zależą między innymi od wybranej agencji i jej pozycji na rynku, liczby dotychczasowych współprac zakończonych sukcesem i obecności w mediach. Przedsiębiorca z pewnością musi nastawić się na większe koszty w przypadku dużych agencji, a na mniejsze w agencjach początkujących, które nie mają za sobą pozytywnej historii. Duże znaczenie ma także zakres prac niezbędnych do wykonania oraz ich poziom skomplikowania.
Fot. Stanley Dai/unsplash.com