Posiadanie sprawnych amortyzatorów o odpowiednich parametrach jest bardzo ważne nie tylko dla komfortu, ale i bezpieczeństwa jazdy. Dlatego okresowo muszą być one wymieniane. O czym pamiętać w takiej sytuacji?
Amortyzatory to jedna z najważniejszych części składowych całego zawieszenia. To właśnie one w głównej mierze odpowiadają za przechwycanie oraz rozpraszanie energii, która w nadmiarze gromadzi się w obszarze całego zawieszenia. Dzięki nim samochód się tak nie kołysze, a także możliwa jest jazda po wybojach bez ryzyka oderwania się koła od podłoża.
Zazwyczaj amortyzatory powinny wytrzymać od 100 do 150 tysięcy przejechanych kilometrów. Po tym czasie ich właściwości znacząco się pogarszają i konieczna jest ich wymiana. To, jak szybko będzie ona wymagana, zależy od wielu czynników. Należy do nich między innymi styl jazdy kierowcy, stan dróg, jak i to, w jakiej kondycji znajduje się całe zawieszenie.
Gdy okazuje się, że amortyzatory nadają się do wymiany, warto się zastanowić nad tym, czy wymiany dokonać samodzielnie, czy też zwrócić się o pomoc do warsztatu. Demontaż starych i montaż nowych amortyzatorów jest trudniejszy, niż mogłoby się to wydawać, więc osobie, która nie ma zbyt wiele doświadczenia z mechaniką samochodową znacznie szybciej, prościej i bezpieczniej będzie oddać swoje auto do mechanika.
Całość wymiany należy oczywiście rozpocząć od podniesienia auta i demontażu koła. Następnie demontuje się łącznik stabilizatora, a także górne mocowanie kolumny McPhersona. Wtedy można przejść do zdjęcia sprężyny i wymiany starego amortyzatora na nowy. Następnie pozostaje już montaż elementów w kolejności odwrotnej do demontażu i całość jest gotowa do jazdy.
Podstawowa zasada dotycząca wymiany amortyzatorów to przede wszystkim to, że zawsze muszą one zostać wymienione parami. Trzeba więc wymienić albo oba przednie, albo oba tylne. Nie powinno się również oszczędzać na jakości montowanych części. Chęć oszczędności najczęściej skończy się tylko i wyłącznie szybszym wydatkiem przez niższą żywotność takich amortyzatorów. Dodatkowo moment, w którym te części nadają się do wymiany to także świetny czas na sprawdzenie stanu sprężyn. Gdy te są za bardzo zużyte, również należy je wymienić na całej osi.
Wiele osób zapomina również o tym, że zakupione amortyzatory powinny zostać dobrane nie tylko do marki pojazdu, ale też i modelu oraz parametrów silnika. Dzięki temu można liczyć na ich maksymalną żywotność. Często pomija się także sprawdzenie zbieżności. O ile sama wymiana amortyzatorów w układ kierowniczy nie ingeruje, tak warto się nią zająć, by nie musieć się użerać z takimi rzeczami, jak przekrzywienie kierownicy czy też znoszenie pojazdu na bok podczas normalnej jazdy.
Zdj. główne: Amigos3D/pixabay.com