Pokłosiem agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę są masowo zrywane umowy współpracy wielkich korporacji z różnych dziedzin gospodarki z fabrykami w Rosji. To samo dotyczy przemysłu motoryzacyjnego.
Łada zaprezentowała właśnie swój pierwszy pojazd elektryczny, oparty na konstrukcji prawie sprzed dwóch dekad. Inżynierom Łady nie można odmówić wyobraźni.
Agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę sprawiła, że fabryki motoryzacyjne w tym pierwszym kraju niemal stanęły. Po kilku tygodniach przerwy włodarze największych producentów samochodów osobowych i użytkowych w Rosji postanowili, że wznowią produkcję najpopularniejszych modeli, jednak wykorzystując przy tym układy pamiętające jeszcze lata 70. ubiegłego wieku. Tak więc Rosjanie mogą kupić teraz nowe auta bez poduszek powietrznych, systemów bezpieczeństwa (ABS, ESP) czy nawet radioodbiorników. Taka sytuacja nie sprawiła jednak, że firmy z Rosji nie prezentują swoich „nowości”. Łada przekazała właśnie światu pierwsze zdjęcia elektrycznego modelu e-Largus.
Pierwsze fotografie modelu e-Largus kilka dni temu obiegły rosyjskojęzyczne media. Łada przekazała, że chociaż samochód nie trafił jeszcze do produkcji, to już opracowano jego prototypowy egzemplarz. e-Largus bazuje na zaprezentowanym w 2006 roku przez francuski koncern modelu Logan MCV, sprzedawanym na całym świecie zarówno pod szyldem Renault, jak i Dacia. Z racji braku dostępności do technologii wykorzystywanych przez innych producentów, inżynierowie Łady w modelu e-Largus byli zmuszeni umieścić akumulatory nie tylko pod maską pojazdu, lecz także pod siedzeniami tylnej kanapy.
The 2023 Lada e-Largus breaks cover with Renault’s B0 platform as well as a fully-electric drivetrain. In addition, production for the MPV will commence later next year at the automaker’s Izhevsk assembly plant in Russia. #Lada #LadaeLargus #eLargus pic.twitter.com/Z8tQVSCv0V
— Cole Marzen (@cole_marzen) August 8, 2022
Domniema się, że masowa produkcja e-Largusa ruszy końcem przyszłego roku. Do tego czasu znaczna część pracowników Łady będzie przebywać na przymusowych urlopach. Nie znamy jeszcze dokładnych danych specyfikacyjnych pojazdu, jednak już teraz pochwalono się, że „nowy” elektryk marki będzie produkowany w zakładach Łada Iżewsk.
Zdj. główne: Aleksey Malinovski/unsplash.com