Remont silnika – ile pieniędzy powinieneś szykować?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Remont silnika – ile pieniędzy powinieneś szykować?

Silnik to najważniejszy element zespołu napędowego – bez niego pojazd nie mógłby funkcjonować. Warto odpowiednio o niego zadbać i dowiedzieć się, jak przygotować się do naprawy.

Sytuacje, w których konieczny będzie remont silnika

Naprawa silnika to jedna z najbardziej kosztownych czynności, z jakimi musi zmierzyć się kierowca. Najlepszym sposobem na uniknięcie takiej potrzeby będzie odpowiednie zadbanie o jednostkę napędową. Warto zatem dowiedzieć się, czego należy unikać, aby silnik mógł pracować z pełną sprawnością.

Wśród najczęstszych przyczyn poważnych awarii znajduje się zatarcie silnika. Jest to związane z błędami, które popełniają zarówno młodzi, jak i bardziej doświadczeni kierowcy. Wiele osób bagatelizuje pewne nieprawidłowości, które bezpośrednio mogą wpływać na uszkodzenie tego elementu. Wyciek oleju lub niepokojące dźwięki, które wydobywają się spod maski, powinny być dla każdego jednoznacznym ostrzeżeniem, że dzieje się coś niedobrego.

Zatarcie silnika jest bardzo niebezpieczne dla pracy samochodu – problem polega na poważnym uszkodzeniu powierzchni współpracujących na skutek nieodpowiedniego smarowania. Tarcie, które występuje pomiędzy tymi elementami, może doprowadzić do dużego wzrostu temperatury, co w skrajnych przypadkach wiąże się z ich trwałym unieruchomieniem. Jakie są przyczyny takich sytuacji? To przede wszystkim:

  • źle dobrany olej do typu silnika,
  • rozcieńczenie oleju paliwem,
  • płyn chłodzący w oleju,
  • zbyt mała ilość oleju,
  • zatkany filtr olejowy,
  • nadmierne obciążanie nierozgrzanego silnika,
  • zbyt duże obciążenie przy niskich obrotach.

Ile kosztuje remont silnika?

Każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że remont silnika wiąże się z ogromnymi kosztami. Na jaką kwotę powinniśmy być przygotowani? Gruntowny remont silnika to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych – zapłata za taką usługę wynosi od 1 500 do nawet 5 000 zł. Zanim jednak zdecydujemy się na naprawę, warto zrobić wstępne oględziny i zastanowić się, czy nie da się pójść nieco tańszą drogą. Nie zapominajmy jednocześnie o tym, że silnik to „serce” naszego pojazdu i nie powinniśmy na nim oszczędzać, zwłaszcza jeśli chcemy mieć gwarancję dobrze wykonanej naprawy.

Cena poszczególnych części

Co tak naprawdę obejmuje te kilka tysięcy, które będziemy musieli wydać? Zacznijmy od początku – montaż i demontaż silnika to czynność, za którą zapłacimy około 1 000 zł. Wyjęcie i ponowne umieszczenie motoru w pojeździe to nie lada wyzwanie, nawet dla najbardziej doświadczonych mechaników. Poprawne wykonanie tego zadania wymaga dużej wiedzy, wprawy i precyzji.

Kolejnymi elementami, na które trzeba będzie przeznaczyć pieniądze, są wał i głowica. Czynności z nimi związane to koszt około 1 500 złotych. Za nowe tłoki i pierścienie zapłacimy 1 000 złotych, natomiast wymiana panewek wyniesie nas mniej więcej 300 złotych. Za same uszczelki zapłacimy z kolei 500 złotych. Najtańszymi elementami są płyn chłodniczy oraz filtr powietrza, które kosztują odpowiednio 50 i 30 złotych.

Czy samodzielna wymiana części to dobry pomysł?

Niektórzy kierowcy decydują się na samodzielną naprawę silnika. Warto pamiętać, że jest to trudne zadanie, które wymaga ogromnej wiedzy i umiejętności. Jeśli więc nie mamy zbyt dużego doświadczenia w mechanice samochodowej, warto zapłacić nieco więcej i spać spokojnie. Oddając samochód w ręce specjalisty, będziemy mieć pewność, że wszystko zostanie wykonane w odpowiedni sposób. Unikniemy tym samym dodatkowych kosztów związanych z dalszymi awariami, które mogą powstać na skutek naszych błędów, źle dobranych części bądź nieprawidłowego mocowania.

Jak przebiega remont silnika?

Remont silnika ma na celu przywrócenie właściwego stanu technicznego jego części. W zależności od tego, jaka jest przyczyna usterki silnika oraz jakie części muszą być wymienione, naprawa może być mniej lub bardziej zaawansowana i angażująca. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań mechanik zazwyczaj dokonuje wstępnej diagnozy. Pozwala to wykluczyć niektóre podejrzenia, a także pomaga w obraniu właściwej drogi. Pełna diagnoza jest możliwa jedynie po demontażu silnika. Szczegółowy opis remontu dla danego modelu znajdziemy w książce obsługi i naprawy pojazdu.

Czy to się opłaca?

W zależności od tego, ile warte i jak stare jest nasze auto, opłacalność naprawy silnika może być mniejsza lub większa. Będąc właścicielem nowego pojazdu z wyższej półki, nie powinniśmy się zastanawiać nad decyzją. Dobrze wykonana naprawa zdecydowanie się opłaci. Ostateczna cena jest uwarunkowana przez wiele czynników – składają się na nią m.in. serwis, w którym dokonujemy wymiany części, a także wybór części oraz innych materiałów eksploatacyjnych.

Znaczenie ma także wiek i model pojazdu, stopień skomplikowania naprawy oraz liczba regenerowanych części. Warto mieć na uwadze jednak to, że koszt remontu silnika będzie znacznie większy w przypadku pojazdów z jednostkami o dużej pojemności lub z turbodoładowaniem.

(fot. pixabay.com)

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *