Przegląd gwarancyjny w nowym samochodzie – co musisz wiedzieć?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Przegląd gwarancyjny w nowym samochodzie – co musisz wiedzieć?

Przegląd gwarancyjny to obowiązkowa czynność, jeśli chcemy zatrzymać gwarancję na samochód. Czym jest i co warto wiedzieć przed jego wykonaniem?

Czym jest przegląd gwarancyjny?

Kupując nowy samochód, otrzymujemy na niego dodatkową ochronę producenta w postaci gwarancji. W zależności od firmy, jest ona przyznawana na rok, trzy, pięć, a nawet siedem lat. Aby móc z niej korzystać, niezbędne jest wykonywanie przeglądów gwarancyjnych. 

Różnią się one znacznie od przeglądów technicznych. Wykonywane są wówczas różnego rodzaju czynności obsługowe, takie jak wymiana oleju, filtrów, a także wszelkich innych zużywających się komponentów. Przegląd ten należy wykonać po roku od dnia rejestracji samochodu lub po przejechaniu 30 tys. kilometrów. Terminowość wykonania przeglądu gwarancyjnego jest niezwykle istotna, ponieważ nawet małe opóźnienie wynoszące zaledwie kilka dni może być przyczyną utraty gwarancji. 

Przegląd gwarancyjny tylko w ASO?

Przeglądy gwarancyjne powinny być wykonywane w Autoryzowanych Serwisach Obsługi, jednak zwykle wiąże się to ze sporymi kosztami, które wynikają m.in. z wysokich wymagań stawianych tego typu serwisom. 

Wielu kierowców boi się, że wykonanie przeglądu w nieautoryzowanym serwisie poskutkuje utratą gwarancji. W Polsce jednak od 2010 roku obowiązuje rozporządzenie GVO, które zezwala na wykonywanie przeglądów również w nieautoryzowanych serwisach. Mogą to być zarówno duże sieci serwisowe, jak i mniejsze firmy. Wybierając nieautoryzowany serwis, należy jednak pamiętać, że przegląd musi spełniać kryteria producenta, zarówno w kwestii wykonywanych czynności, jak i części zamiennych. Nawet najmniejsze rozbieżności pod tym względem mogą skutkować utratą gwarancji. 

Wykonując pierwszy przegląd, szczególnie w serwisie niepodlegającym ASO, należy przede wszystkim zachować fakturę, która w razie ewentualnych problemów może stanowić istotny dowód przy dochodzeniu swoich praw. Dobrym ruchem będzie także poproszenie pracowników serwisu o sporządzenie specjalnego formularza, w którym precyzyjnie opisane będą wszystkie wykonane w ramach przeglądu czynności, włącznie z uwzględnieniem zastosowanych materiałów eksploatacyjnych oraz wydrukami z komputera diagnostycznego.

Gdzie lepiej wykonać przegląd gwarancyjny?

Zarówno wykonanie serwisu w autoryzowanym serwisie, jak i małym, lokalnym warsztacie posiada swoje wady i zalety. Decydując się na skorzystanie z usług małej firmy, koszty wykonania przeglądu są znacznie mniejsze. Ponadto często zdarza się, iż mechanicy pracujący w takich warsztatach posiadają co najmniej kilkuletnie doświadczenie pracy w ASO, dzięki czemu doskonale zdają sobie sprawę z obowiązujących wymogów i zaleceń. 

Jeśli nie jesteśmy jednak pewni co do jakości usług świadczonych przez warsztat oraz uczciwości pracujących w nim mechaników, możemy narazić się na koszty napraw, które w rzeczywistości wcale nie były w naszym samochodzie konieczne. Wykonanie przeglądu w warsztacie większej sieci serwisowej może oznaczać bardziej kompleksową obsługę, taką jak wymiana opon czy drobne naprawy, co wiąże się także z większymi kosztami wykonania usługi. 

Przegląd i naprawa samochodu w autoryzowanym serwisie daje nam pewność, że wszelkie wymagania gwarancyjne będą prawidłowo spełnione. Dodatkowo wykonanie przeglądu w ASO sprawi, że auto nie straci na wartości, kiedy na przykład będziemy chcieli je odsprzedać. Koszty wykonania obsługi są jednak stosunkowo wysokie. Serwisy autoryzowane zdają sobie sprawę z tego, że wysokie ceny mogą odstraszać klientów, dlatego też od czasu do czasu oferują swoje usługi bezpłatnie.

A co z olejami i częściami zamiennymi?

Dokonując przeglądu gwarancyjnego w nieautoryzowanym serwisie, należy pamiętać o tym, że wszelkie oleje wymieniane i uzupełniane podczas przeglądu nie muszą pochodzić od producenta ani marek z nim współpracujących. Istotne jest jednak to, by zastosowane materiały spełniały równe lub wyższe normy jakościowe sugerowane przez producenta. 

Również jakość zastosowanych filtrów nie jest tutaj bez znaczenia. W przypadku awarii jakiegoś elementu samochodu warsztat, do którego się udamy, nie ma obowiązku zastosowania części zamiennych sygnowanych przez producenta. Jednak aby uniknąć ewentualnych trudności z egzekwowaniem roszczeń gwarancyjnych, należy zadbać o to, by wykorzystane części zamienne reprezentowały wysoki poziom OE (Original Equipment) lub OEM (Original Equipment Manufacturer).

(fot. pixabay.com)

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *