Korytarz życia i jazda na suwak – jak robić to poprawnie?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Korytarz życia i jazda na suwak – jak robić to poprawnie?

Podstawą bezpieczeństwa na drodze jest świadomość, że nie jesteśmy jedynymi uczestnikami ruchu. Szczególnie ważnymi pojęciami są korytarz życia i jazda na suwak. Jak poprawnie wykonać te manewry?

Czym jest korytarz życia?

Określenie to powinno być znane każdemu kierowcy, a w szczególności tym, którzy często poruszają się po autostradach oraz drogach ekspresowych. Korytarz życia, inaczej zwany ratunkowym, to metoda umożliwienia szybkiego przejazdu pojazdom uprzywilejowanym. Do takich zaliczamy między innymi policję, karetkę pogotowia, straż pożarną czy służby autostradowe.

Korytarz życia pozwala na szybsze pokonanie danego odcinka drogi, na której przykładowo utworzył się korek. Dzięki niemu pojazdy uprzywilejowane mają możliwość dotarcia na miejsce wypadku lub innego zdarzenia w ekspresowym tempie.

Jak poprawnie zrobić korytarz życia?

Do prawidłowo wykonanego korytarza życia konieczna jest przede wszystkim natychmiastowa reakcja wszystkich kierowców na danym odcinku drogi. Aby przyczynić się do poprawnego powstania korytarza ratunkowego, należy zmienić pozycję pojazdu w sposób umożliwiający powstanie wolnego pasa na drodze. Zazwyczaj robimy to przez przesunięcie samochodu do krawędzi drogi.

Jeżeli w momencie usłyszenia sygnału karetki pogotowia ratunkowego, policji czy straży pożarnej Wasz pojazd znajduje się na lewym pasie ruchu, zjedźcie możliwie najdalej w lewą stronę. Podobnie postępujemy w odwrotnej sytuacji – jeśli zajmujesz miejsce na prawym pasie ruchu, zjedź tak blisko prawej krawędzi jezdni, jak jest to możliwe. Utworzona w ten sposób przestrzeń między pojazdami stworzy tak zwany korytarz życia, z którego z pewnością skorzysta jadący na sygnale pojazd uprzywilejowany.

Dlaczego warto poprawnie wykonywać korytarz życia?

Prawidłowo stworzony korytarz ratunkowy ma jedno zadanie – umożliwić szybki przejazd pojazdom uprzywilejowanym przez dany odcinek drogi. Dzięki sprawnemu postępowaniu straż pożarna czy karetka pogotowia będą mogły szybciej dotrzeć do miejsca wypadku, gdzie czekają na nich poszkodowani. W momencie zagrożenia życia liczy się każda sekunda. Z tego powodu tak ważną sprawą jest, by przygotować się do wykonania korytarza życia natychmiast po usłyszeniu sygnału pojazdu uprzywilejowanego.

Jak wygląda jazda na suwak?

Tak zwana jazda na suwak to jedna z metod poruszania się po drodze pozwalająca na szybszy przepływ pojazdów. Dotyczy jezdni dwupasmowej, pozwalającej na ruch w jednym kierunku. Jazda na suwak może mieć miejsce w momencie, kiedy jeden z pasów dobiega końca, przez co poruszający się nim kierowcy muszą wjechać na pas sąsiadujący. Zasada, którą powinniśmy przestrzegać w takich sytuacjach, mówi o tym, że kierowcy jadący kończącym się pasem muszą dojechać do jego końca. W tym momencie kierujący pojazdami znajdującymi się na sąsiednim pasie wpuszczają przed siebie dokładnie jeden pojazd. Wynikiem jazdy na suwak powinna być płynna, naprzemienna jazda.

Zalety i wady jazdy na suwak

Niewątpliwą zaletą jazdy na suwak jest usprawnienie ruchu w momencie, w którym dochodzi do zwężenia drogi. Nie chodzi tutaj o całkowite przyspieszenie poruszania się po danym odcinku, ale samo rozluźnienie tego fragmentu trasy. Poprawnie wykonana jazda na suwak pomoże też w szybszym, a zarazem sprawniejszym rozładowaniu korków tworzących się na drodze.

Wady jazdy na suwak mogą być widoczne w momencie, gdy chociaż jeden z kierowców niepoprawnie wykona swoje zadanie. W takim przypadku może dojść do zamieszania na drodze i komplikacji, które spowodują „zacięcie”. Wiele osób zauważa, że jazda na suwak jest niepotrzebnym komplikowaniem przepisów. Możemy spotkać się z opinią, że taki manewr sam w sobie nie zlikwiduje powstających korków.

Jazda na suwak – czy warto?

Istnieje wiele poglądów na temat tego, czy jazda na suwak przynosi więcej szkód, czy korzyści. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że podstawą, która umożliwi sprawne działanie poruszania się w ten sposób, jest kultura jazdy oraz doświadczenie związane z jazdą na suwak. Sam sposób nie jest skomplikowany, jednak aby wykonywany był poprawnie, musi wejść w nawyk kierujących pojazdami. Największe usprawnienie ruchu zaobserwujemy wtedy, gdy do podanych zasad stosuje się każdy kierowca, bez wyjątków.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *