Kontrola hamulców – jak ją przeprowadzić?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Kontrola hamulców – jak ją przeprowadzić?

Od sprawności systemu hamowania zależy nie tylko Twoje bezpieczeństwo, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Ten niezwykle ważny element wyposażenia samochodu zasługuje na regularną kontrolę w celu zachowania najwyższego poziomu sprawności. Jak zabrać się do przeprowadzenia kontroli hamulców?

Tarcze i zaciski

Okazuje się, że polscy kierowcy często wykazują się dużą nieodpowiedzialnością względem układu hamulcowego w swoich pojazdach. Bardzo często ignorujemy niesprawności tego układu, nie myśląc o konsekwencjach naszych działań; w końcu w głównej mierze od sprawności hamulców zależy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. 

Jak poinformował jeden z właścicieli stacji kontroli pojazdów: najczęściej stwierdzane przez nas awarie układu hamulcowego to m.in.: zużyte klocki, tarcze, bębny i szczęki hamulcowe, nieskuteczny hamulec postojowy, czy też wycieki z układu hamulcowego. Nieusunięte awarie powodują wydłużenie drogi hamowania lub mogą wpłynąć na utratę kontroli nad pojazdem. Jednak hamulce to nie tylko wymienione wcześniej elementy, ale również płyn hamulcowy, o którego konieczności okresowej wymiany większość właścicieli pojazdów nie ma pojęcia.

Najczęstsze objawy usterek

Do pierwszych objawów niesprawności układu hamulcowego należy przede wszystkim zapalenie się kontrolek układu hamulcowego. Informacja przekazywana przez kontrolki może różnić się w zależności od producenta, jednak w przeważającej większości przypadków jesteśmy informowani o konieczności dolania płynu hamulcowego, wymiany klocków lub tarcz, czy też sprawdzenia stanu uszczelnienia układu. Do niepokojących zjawisk należą również metaliczne dźwięki lub drżenia i wibracje towarzyszące hamowaniu. Zaniepokoić powinno Cię również każde wydłużenie się drogi hamowania.   

W jaki sposób przeprowadzić kontrolę?

Bez specjalistycznego zaplecza warsztatowego przeprowadzenie stosownej kontroli może okazać się twardym orzechem do zgryzienia. Nie mniej jednak warto skupić się ważniejszych punktach układu hamulcowego. 

Płyn hamulcowy

Skuteczny płyn hamulcowy musi charakteryzować się jak najwyższą temperaturą wrzenia. Punkt wrzenia fabrycznie nowego płynu hamulcowego wynosi ok. 280 stopni Celsjusza. Warto pamiętać, że wartość krytyczna dla płynu hamulcowego to 165 st. Po przekroczeniu tej dolnej granicy, płyn staje się praktycznie bezużyteczny w układzie hamulcowym. 

Co sądzą o tym eksperci? Jak tłumaczy Grzegorz Parulski, dyrektor serwisu w firmie Fota Ltd: „Niewielu kierowców wie, że płyn hamulcowy powinien być wymieniany co 3 lata. Większość po stwierdzeniu braków, po prostu dolewa do zbiorniczka nowy płyn i często nie jest on wymieniany nawet kilkanaście lat lub wręcz nigdy”. 

Elementy hamujące

Po sprawdzeniu stanu używalności oleju warto przejść do aspektów fizycznych; to one są bezpośrednio odpowiedzialne za proces hamowania. Zwróć uwagę nie tylko na grubość tarcz i klocków samochodowych, ale także na ich ogólny stan. Grubość tarczy hamulcowej nie może spaść poniżej grubości granicznej wyrażonej za pomocą parametru „Minimum TH”. Warto przypomnieć, że klocek hamulcowy średnio zużywa się dwa razy szybciej niż tarcza. Przy okazji zwróć uwagę na zaciski; bardzo często negatywnie wpływają na nie czynniki zewnętrzne. 

Test temperatur

Kolejnym etapem, którym możesz się zająć, jest ocena temperatury felg. Zacznij od jazdy bez hamowania. Jeśli którakolwiek z felg jest wyraźnie cieplejsza od pozostałych, to prawdopodobnie jest to oznaka ocierania klocków lub szczęk hamulcowych. Następnie wykonaj odpowiedni test temperatury po przejechaniu kilku kilometrów z wykorzystaniem częstego hamowania. Pamiętaj o ostrożności; felgi mogą parzyć! Jeżeli któraś z felg będzie chłodniejsza od pozostałych, to możesz być prawie pewien, że masz do czynienia z nieprawidłowością w tym zakresie.

(fot. pixabay.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*