Co wpływa na cenę transportu?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Co wpływa na cenę transportu?

Artykuł sponsorowany

Koszty przewozu zarówno osób, jak i rzeczy zależą od bardzo wielu czynników. Część z nich postaramy się przybliżyć poniżej, by przedstawić, dlaczego pewne ceny mogą się tak znacząco różnić.

Elementy rynku transportowego

Transport oferuje szeroki zakres kosztów i poziomu usług, co skutkuje znacznymi różnicami na całym świecie. Wiele informacji na ten temat znajduje się w źródłach takich, jak leksykon transportowy. Cena usługi transportowej obejmuje bezpośrednie koszty pieniężne ponoszone przez użytkownika z własnej kieszeni. Obejmuje również koszty czasu i koszty związane z możliwymi nieefektywnościami, dyskomfortem i ryzykiem (np. nieoczekiwane opóźnienia). Jednak podmioty gospodarcze często opierają swój wybór środka transportu lub trasy tylko na części całkowitej ceny transportu. Na przykład kierowców obciążają krótkoterminowe koszty krańcowe. Mogą zawęzić cenę konkretnej podróży samochodem tylko do kosztów paliwa, wykluczając w ten sposób koszty stałe, takie jak amortyzacja, ubezpieczenie i podatek od środków transportu.

Wielu nadawców lub spedytorów kieruje się przede wszystkim bezpośrednimi kosztami pieniężnymi, biorąc pod uwagę czynnik cenowy przy wyborze środka transportu. Wąskie skupienie się na bezpośrednich kosztach pieniężnych można w pewnym stopniu przypisać temu, że koszty czasu i koszty związane z możliwymi nieefektywnościami są trudniejsze do obliczenia i często można je w pełni ocenić dopiero po przybyciu ładunku. Istnieją istotne warunki wpływające na koszty transportu.

Odległość i czas

Odległość jest zwykle najbardziej podstawowym warunkiem wpływającym na koszty transportu. Kraje śródlądowe mają zwykle wyższe koszty transportu, często dwa razy wyższe, ponieważ nie mają bezpośredniego dostępu do transportu morskiego. Wpływ położenia geograficznego na strukturę kosztów można rozszerzyć o kilka stref taryfowych, na przykład jedną dla lokalnych, drugą dla kraju i drugą dla eksportu.

Typ produktu

Wiele produktów wymaga pakowania, specjalnego traktowania, które są nieporęczne lub nietrwałe. Węgiel jest towarem, który jest łatwiejszy w transporcie niż owoce lub świeże kwiaty, ponieważ wymaga podstawowych urządzeń do przechowywania i może być przeładowywany przy użyciu podstawowego sprzętu. Należy również wziąć pod uwagę koszty ubezpieczenia. W związku z tym różne sektory gospodarki ponoszą różne koszty transportu, ponieważ każdy z nich ma własną intensywność transportu. 

Pasażerom należy zapewnić komfort i udogodnienia, zwłaszcza w przypadku podróży na duże odległości. Te udogodnienia są kosztowne, ale mogą być również źródłem dochodów, na przykład przy sprzedaży detalicznej i renowacji.

Skala

Im większe ilości rzeczy transportowanych, tym niższy koszt jednostkowy transportu. Korzyści skali lub możliwości ich zastosowania są szczególnie przydatne w przypadku towarów masowych, takich jak energia (węgiel, ropa), minerały i zboża, jeśli są transportowane w dużych ilościach. Podobny trend dotyczy również transportu kontenerowego większymi kontenerowcami, które wiążą się z niższymi kosztami jednostkowymi. W przypadku transportu pasażerów korzyści skali są istotne dla systemów transportu publicznego. Jednak są one ograniczone przez popyt, ponieważ maksymalna wielkość jednostki transportowej, którą można przypisać do trasy, nie może przekroczyć dostępnego zapotrzebowania bez pogorszenia jej rentowności.

Puste backhaule

Wiele interakcji transportowych wiąże się z pustymi backhaulami, ponieważ rzadko zdarza się, aby idealnie pasował do podróży powrotnej. Wzorce dojazdów do pracy obejmują niezrównoważone przepływy i puste podróże powrotne. W przypadku handlu międzynarodowego brak równowagi między importem a eksportem ma wpływ na koszty transportu. Dotyczy to w szczególności transportu kontenerów, ponieważ nierównowaga handlowa pociąga za sobą repozycjonowanie pustych kontenerów, które należy uwzględnić w całkowitych kosztach transportu. W konsekwencji, jeśli saldo handlowe jest silnie ujemne (więcej importu niż eksportu), koszty transportu w przypadku importu są zwykle wyższe niż w przypadku eksportu. Na głównych szlakach handlowych pojawiły się znaczne dysproporcje w stawkach transportowych. Ten sam warunek ma zastosowanie na poziomie krajowym i lokalnym, gdzie przepływy towarów są często jednokierunkowe, co oznacza puste ruchy dosyłowe.

Konkurencja, regulacje i dotacje

Dotyczy złożonego otoczenia konkurencyjnego i regulacyjnego, w którym odbywa się transport. Usługi transportowe realizowane w bardzo konkurencyjnych segmentach są zazwyczaj tańsze niż w segmentach o ograniczonej konkurencji (oligopol lub monopol). Konkurencja międzynarodowa sprzyja koncentracji w wielu segmentach branży transportowej, a mianowicie w transporcie morskim i lotniczym. Regulacje, takie jak taryfy, prawo kabotażowe, praca, ochrona i bezpieczeństwo, nakładają dodatkowe koszty transportu, szczególnie w gospodarkach rozwijających się.

Jeśli rozbudowa i utrzymanie infrastruktury jest kosztowne, koszt ten powinien znaleźć odzwierciedlenie w opłatach za amortyzację środka trwałego. Drogi publicznie dostępne są formą subsydiowania krzyżowego, ponieważ oferują swoim użytkownikom bezpłatną infrastrukturę. Jednak swoboda dostępu może być myląca, ponieważ użytkownicy płacą podatki od sprzedaży i paliwa, a środki te są wykorzystywane na budowę i utrzymanie infrastruktury drogowej. Jeśli rząd lub korporacja wykorzystuje inne sektory swojej działalności do subsydiowania pełnych kosztów infrastruktury transportowej, to subsydium krzyżowe ma wpływ na jej koszty. Podatki i opłaty drogowe są powszechnie stosowane w celu wzajemnego subsydiowania transportu publicznego.

(fot. pixabay.com)

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *