Płyny w aucie - co i kiedy uzupełniać?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Płyny w aucie - co i kiedy uzupełniać?

Artykuł sponsorowany

Na to, czy samochód dobrze działa, składa się przede wszystkim dbałość o terminową wymianę płynów i olejów, a także najbardziej narażonych na zużycie części. Zobacz, jakie płyny trzeba uzupełniać i wymieniać w aucie i jak często.

Płyn chłodniczy

Producenci zalecają wymianę płynu co sześć lat, jednak mechanicy – co trzy-pięć lat. Firmy, które oferują płyn do chłodnicy, określają ich właściwości właśnie na tyle, dlatego warto skrócić do takiego okresu czas między wymiany. Producenci aut zalecają wymianę płynu co sześć lat albo co 200 tysięcy kilometrów, jednak w rzeczywistości zbiornik i tak należy zalać nowym płynem przy okazji wymiany paska rozrządu, konkretniej pompy wody. Poziom płynu w zbiorniku należy sprawdzić raz w miesiącu.

Płyn wspomagania

Mechanicy zalecają jego wymianę co pięć lat lub co 100 tysięcy przejechanych kilometrów. Płyn w układzie wspomagania gromadzi zanieczyszczenia, które powstają między innymi ze ścierających się metalowych elementów. Jego wymiana jest tania i dosyć prosta, a pozwala zwiększyć żywotność przekładni kierowniczej i pompy wspomagania.

Płyn hamulcowy

Zarówno producenci, jak i mechanicy samochodowi są zgodni co do tego, że płyn hamulcowy należy wymieniać co dwa lata. Ten płyn pochłania wodę z otoczenia, co obniża jego temperaturę. Za duża zawartość wody w płynie wpływa na korozję elementów układu hamulcowego. Dlatego też zaleca się wymieniać go właśnie co dwa lata. Płyn powinien być wymieniony, jeśli stary zmienia kolor z brązowo-żółtego na szary. Podczas przeglądu okresowego samochodu warto sprawdzać, jaka jest zawartość wody w płynie hamulcowym.

Olej silnikowy

Producenci zalecają jego wymianę co 20-30 tysięcy kilometrów, natomiast mechanicy nieco częściej, bo co 10-20. Rzadka wymiana oleju szkodzi wielu elementom silnika. W większości typowo eksploatowane auta przejeżdżają rocznie właśnie 10-20 tysięcy kilometrów. Jeżeli ktoś sporadycznie używa auta, nie musi stosować się do zaleceń corocznej wymiany oleju silnikowego. W przypadku samochodów z instalacją gazową zalecane jest skracanie okresów pomiędzy wymianami oleju mniej więcej o 25%.

Ważne jest, żeby stosować taki olej, jaki zaleca producent danego silnika. Poziom oleju silnikowego należy sprawdzać raz na miesiąc oraz przed każdą dłuższą podróżą. Nawet nowe auta mają jednak tendencję do „brania oleju” i co jakiś czas konieczne jest dolanie go. Ważne jest, żeby dolewać taki olej, jaki znajduje się już w silniku.

Olej w skrzyni biegów

Tutaj producenci nie zalecają wymiany, jednak mechanicy są innego zdania – żeby wymieniać go co 60-100 tysięcy kilometrów. Zalanie skrzyni nowym płynem jest bardzo ważne zwłaszcza w przypadku skrzyń automatycznych, bezstopniowych oraz dwusprzęgłowych. Razem ze starym olejem pozbędziemy się zanieczyszczeń, które mogą zapychać elektrozawory w przekładni.

Olej w napędzie 4×4

Producenci zalecają wymianę tego oleju w zależności od marki i modelu, natomiast mechanicy – co 60 tysięcy kilometrów. Niektórzy z producentów zalecają wymianę co 40 tysięcy kilometrów, inni z kolei nie każą robić tego wcale. Olej należy wymieniać w sprzęgle międzyosiowym, a także, jeżeli występują, w skrzyni rozdzielczej i w tylnym mechanizmie różnicowym.

Dbałość o terminową wymianę najważniejszych płynów jest bardzo ważna. Propozycje producentów są jednak często zbyt optymistyczne, ponieważ nie zawsze silnik zniesie tak długi czas bez wymiany konkretnych płynów i olejów. Może to odbić się na jego późniejszej trwałości.

Zdjęcie główne: cottonbro/pexels.com

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *