Przyczyny wycieków płynów eksploatacyjnych w aucie

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Przyczyny wycieków płynów eksploatacyjnych w aucie

Samochody, szczególnie te starsze, trapione są wyciekami olejów i płynów eksploatacyjnych. Podpowiemy, jak można ocenić rodzaj płynu i przyczynę jego wyciekania.

Wyciek płynu chłodniczego w aucie

Postawiony na czele ze względu na częstotliwość występowania problemu. Wyciek tej substancji jest najpowszechniejszy, a przy tym często najgroźniejszy w skutkach. Niestety trudno wychwycić wypływającą ciecz, ponieważ dość szybko paruje. Są jednak objawy, które mogą wskazywać na niski poziom płynu chłodniczego. Przede wszystkim jest to podnoszenie się temperatury silnika lub częste włączanie się wentylatora chłodnicy – szczególnie latem. W nowoczesnych samochodach o tym, że płyn chłodniczy jest poniżej normy, informuje kierowcę kontrolka. W przypadku starszych aut może jej zabraknąć. 

Kiedy dolanie płynu nie pomaga, masz do czynienia z wyciekiem spowodowanym rozszczelnieniem lub uszkodzeniem przewodu czy też pęknięciem zbiorniczka wyrównawczego. Można tutaj wspomnieć również o pompie wody w kilkunastoletnich autach. Natomiast pojazdy na autogaz doświadczają wycieków płynu chłodniczego z okolic reduktora LPG. Dzieje się tak na skutek starzenia się materiałów – to banalny, ale przy tym najczęściej spotykany powód. Co ważne, nie wolno bagatelizować tego problemu. Jazda bez płynu chłodniczego, zwłaszcza kiedy za szybą widzimy piękną, letnią pogodę, może prowadzić do przegrzania się jednostki napędowej.

Wyciekanie oleju skrzyni biegów

Kolejny przykład to wyciek oleju skrzyni biegów. Jego objawami są:

  •  nieprawidłowa i głośna praca skrzyni biegów, 
  •  mokra od oleju skrzynia i sprzęgło,
  •  utrudniona zmiana biegów.

Dłuższa jazda bez płynu przekładniowego zdarza się niestety często, ponieważ nie zauważamy objawów. Pocieszamy jednak faktem, że jedyną przyczyną wycieku jest nieszczelność simeringów na wałku głównym lub mniejszych uszczelniaczy znajdujących się na wyjściu półosi napędowych. Koszt wymiany uszczelek nie jest wysoki, a cały komplet naprawczy można kupić samodzielnie, pamiętając jednak o odpowiednim dopasowaniu zestawu do pojazdu. 

Skrzynie automatyczne zużywają olej dużo szybciej od wersji manualnych. Niestety nie ma sposobu na kontrolę płynu – warto jednak zlecić to w serwisie podczas rutynowej wymiany filtrów i oleju silnikowego. Tym sposobem unikniesz problemów ze skrzynią biegów. Koszt wymiany tego podzespołu jest równie wysoki, jak w przypadku jednostki napędowej. 

Plama pod autem – czy to czynnik klimatyzacji?

Jest to objaw niegroźny lub bardzo trujący. To, czy czynnik klimatyzacji jest niebezpieczny podczas rozszczelnienia systemu klimatyzacji, zależy od użytej substancji. Objawem wycieku czynnika jest po prostu niedziałająca klimatyzacja. Dzieje się tak ze względu na wspomniane rozszczelnienie, ale również uszkodzenie skraplacza i problem z uszczelnieniami w sprężarce. Jeśli jest to układ z substancją R134a, nie musisz się martwić. Jeżeli jednak w Twoim samochodzie znajduje się czynnik 1234yf, w wyniku wypadku może ulec zapłonowi, tworząc niezwykle trującą substancję. Nie można więc bagatelizować problemów z klimatyzacją. 

Wyciek oleju silnikowego – jak go rozpoznać?

Główne objawy wycieku oleju silnikowego to:

  • niski poziom płynu podczas kontroli,
  • czarne plamy pod zaparkowanym samochodem.

Częste kontrole oleju silnikowego i parkowanie w czystym miejscu pozwolą szybko wychwycić problem. Z reguły jednak kontrolowanie płynów to rzadkość. Przecież co 15 tysięcy kilometrów dochodzi do wymiany, więc po co sobie tym zaprzątać głowę. Jednak mało kto wie, że pozwoli to uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i wysokich kosztów naprawy najważniejszej jednostki w samochodzie. 

Przyczyną są oczywiście uszczelnienia. Jest ich sporo, więc może być ciężko dojść do tego samodzielnie. Pokrywa zaworów i stara lub zniszczona uszczelka pokrywy to najpopularniejsze przyczyny. Warto tutaj dodać także wyciek z uszczelniacza wału korbowego, oraz z wałka rozrządu. Częstym powodem jest również nieszczelna miska olejowa oraz wyciek w turbosprężarce. Wszystko to wiążę się ze starzeniem się przewodów i elementów układu napędowego. Warto więc pamiętać o kontrolach oleju oraz wymianie poszczególnych części układu, kiedy tylko jest to możliwe.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*