Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma obejmować całe miasto!

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis
Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma obejmować całe miasto!

Włodarze Krakowa przedstawili właśnie ostateczną wersję uchwały obejmującej zasady funkcjonowania Stref Czystego Transportu w dawnej stolicy Polski.

Od 1 lipca 2024 roku na teren Krakowa nie wjedziemy określonymi pojazdami spalinowymi. Strefa ma obejmować tereny zlokalizowane w granicach administracyjnych miasta.

Miało być kilka dzielnic, będzie całe miasto!

Dotychczas mówiło się, że Strefa Czystego Transportu w Krakowie obejmować będzie jedynie Rynek i dzielnicę Kazimierz. Władze miasta poinformowały właśnie, że Strefa ma dotyczyć całego miasta, a dokładniej terenów wchodzących w skład granic administracyjnych Krakowa! Jest to bardzo zła informacja dla użytkowników określonej grupy pojazdów. Właściciele starszych aut będą zmuszeni korzystać z komunikacji miejskiej lub kupić nowszy model. W przeciwnym wypadku mogą narazić się na duże kary administracyjne.

Zmiany najbardziej odczują właściciele starszych pojazdów

Podczas konsultacji społecznych opracowano warunki działania Strefy Czystego Transportu. Zaproponowano dwa etapy wprowadzania stref zamiast trzech. Pierwszy etap ma rozpocząć się 1 lipca 2024 roku i dotyczyć pojazdów zasilanych benzyną, spełniających normy Euro 1 i produkowanych od 1992 roku w przypadku aut osobowych lub od 1994 roku w przypadku pojazdów dostawczych i ciężarowych. W przypadku modeli zasilanych olejem napędowym ma być to norma Euro 2 lub rok produkcji od 1996 roku (od 1997 roku, jeśli pojazd jest dostawczakiem lub ciężarówką). Drugi etap dotyczy aut rejestrowanych po 1 stycznia 2023 roku. Będą one musiały spełniać normy Euro 3 lub być produkowane po 2000 roku, a w przypadku diesli Euro 5 lub być produkowane od 2010 roku.

zdj ze strony Kraków.pl

Wiele wskazuje na to, że to właśnie Kraków będzie pierwszym miastem, które wprowadzi Strefę Czystego Transportu. Co ważne, określone normy mogą różnić się między miastami w Polsce, a nawet jeśli będą takie same, to użytkownik pojazdu i tak będzie mieć obowiązek rejestracji pojazdu na terenie danej gminy. Nie określono jeszcze, czy osoby podróżujące po wielu miastach będą zmuszone naklejać kilka nalepek na szybę. Zgodnie z Ustawą o Elektromobilności, na naklejce ma być umieszczona informacja o gminie, która dopuściła pojazd do poruszania się w obrębie swojego terenu.

Tak ma wyglądać naklejka Strefy Czystego Transportu:

zdj. główne: Caio/pexels.com

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*