Serwis klimatyzacji, tak jak większość kontroli w samochodzie, należy wykonywać regularnie i okresowo. Dzięki temu można zadbać, by ta część pojazdu działała nienagannie i nie zawiodła, kiedy jest najbardziej potrzebna.
Chcesz dowiedzieć się jak wygląda serwis klimatyzacji i zastanawiasz się, czy możesz przeprowadzić go samodzielnie? W takim razie koniecznie zapoznaj się z naszym poradnikiem i dowiedz się więcej na ten temat.
Ten krok przeprowadzany jest jedynie w nowoczesnych samochodach, które wyposażone są w automatyczną klimatyzację. Specjalista powinien podłączyć tester do gniazdka diagnostycznego. Dzięki temu możliwe będzie odczytanie ewentualnych błędów, które mogą pojawić się w systemie klimatyzacji. Najczęściej spotykane nieprawidłowości to spadek ciśnienia.
W układzie klimatyzacji znajduje się czynnik roboczy. Wraz z czasem ulatnia się, jednak jest to proces bardzo powolny i naturalny. Może się jednak zdarzyć tak, że będzie uciekać za szybko, co może oznaczać nieszczelność.
Podczas serwisu klimatyzacji czynnik zostaje odessany, a w układzie powstaje próżnia. Jest to czas na przeprowadzanie badania, dzięki któremu możliwe jest sprawdzenie, jaka jest przyczyna uciekania czynnika roboczego. Jeśli próżnia nie jest w stanie utrzymać się przez określony czas, to oznacza to, że w układzie klimatyzacji są nieszczelności, które należy naprawić.
Podczas serwisu można sprawdzić wydajność klimatyzacji. Jest na to jeden sposób. Na kratce klimatyzacyjnej w samochodzie należy umieścić termometr. Następnie konieczne jest odkręcenie klimatyzacji na max na chłodzenie. Potem zamykamy drzwi samochodu i odczekujemy chwilę.
Przez ten czas należy mierzyć prędkość, z jaką możliwe jest osiągnięcie maksymalnego ochłodzenia wnętrza pojazdu. Otrzymany wynik należy porównać z rezultatem badania. Dzięki temu można z łatwością określić, czy układ ten jest wydajny.
Ta część prac serwisowych nie może zostać pominięta. Warto wiedzieć, że na filtrze klimatyzacji tworzyć się mogą mikroorganizmy, których obecność jest niebezpieczna dla zdrowia. Mogą się zalęgnąć już po roku od wymiany, dlatego serwis klimatyzacji powinien być wykonywany regularnie.
Istnieją dwa sposoby na odgrzybianie klimatyzacji. Pierwszy sposób, który stosowany jest od lat, to chemiczne oczyszczanie. Jednak coraz częściej odchodzi się od tego sposobu na rzecz ozonowania, które jest bezpieczniejsze i skuteczniejsze. Mechanik wkłada do klimatyzacji urządzenie, które wytwarza ozon. Dzięki temu niszczone są wszystkie mikroorganizmy, które zdążyły się rozwinąć w samochodzie.
Po całej procedurze samochód jest dokładnie oczyszczany i wietrzony, by nie można było wyczuć nieprzyjemnego zapachu.
Osuszacz klimatyzacji to jak sama nazwa wskazuje część, której zadaniem jest zbieranie wilgoci z czynnika roboczego. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie dobrej jakości powietrza, które wydostaje się z klimatyzacji. Warto wiedzieć, że jest to część, która ulega eksploatacji, przez co konieczna jest regularna wymiana.
Większość producentów doradza wymianę co dwa lub trzy lata. Jednak istnieją modele samochodów, w których wymiana tego urządzenia powinna odbywać się przynajmniej raz w roku.
Wydawać się może, że serwis klimatyzacji to nic skomplikowanego i można to zrobić samodzielnie. Warto jednak wiedzieć, że oczyszczenie, sprawdzenie szczelności i odgrzybienie klimatyzacji wymaga odpowiednich umiejętności i profesjonalnego sprzętu. Osoby, które nie mają go do dyspozycji, niestety nie są w stanie prawidłowo przeprowadzić tego serwisu.
Lepiej więc zdecydować się na pomoc profesjonalistów, by mieć pewność, że konserwacja i czyszczenie klimatyzacji zostały przeprowadzone zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
(fot. pixabay.com)