Motocyklowy olej silnikowy. Co musisz o nim wiedzieć?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Motocyklowy olej silnikowy. Co musisz o nim wiedzieć?

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Zastanawiasz się, jaki olej do motocykla wybrać? Postanowiliśmy zebrać najważniejsze informacje o olejach silnikowych w jednym miejscu, żebyś mógł świadomie dopasować optymalny produkt do swojej maszyny. Z tego materiału dowiesz się, jakie funkcje spełnia olej silnikowy, a także poznasz jego parametry i rodzaje. 

Dlaczego olej silnikowy jest tak ważny?

Olej silnikowy pełni bardzo ważne funkcje w jednostce napędowej, pozwalając na pełne wykorzystanie potencjału silnika oraz bezpieczną i komfortową jazdę. Do najważniejszych zadań należy smarowanie silnika — optymalny film olejowy gwarantuje płynną współpracę podzespołów, co chroni silnik przed nadmiernym zużyciem. Kolejne, równie ważne funkcje, jakie spełnia olej silnikowy, to czyszczenie i chłodzenie jednostki (szczególnie w tzw. olejakach, czyli motocyklach z powietrzno-olejowym systemem chłodzenia). Ostatnią funkcją jest uszczelnienie silnika.

Te cztery zadania decydują o prawidłowej pracy silnika. Jeśli olej motocyklowy będzie przepracowany, jednoślad zacznie zaskakiwać cię awariami i innymi niespodziankami na trasie. A to oznacza wydatki na nowe części i pracę mechanika, co znacznie przewyższa koszty regularnej wymiany oleju i filtra. Dlatego pamiętaj, że wraz z upływem czasu i kilometrów olej traci swoje właściwości i powinieneś go wymieniać raz na rok lub co 10 000 kilometrów.

Olej do motocykla — który wybrać?

Silnik motocyklowy został zaprojektowany z myślą o pracy na konkretnym oleju — liczą się klasy jakości i lepkości, a także rodzaj. Dlatego koniecznie kieruj się wskazaniami producenta. Odradzamy eksperymentowanie podczas zakupu. Może okazać się, że z wybranym przez ciebie na ślepo olejem nie współpracuje sprzęgło (w silnikach ze wspólnym obiegiem oleju), silnik przegrzewa się lub napotyka problemy z odprowadzaniem ciepła. Dodatkowo podkreślamy, żebyś pod żadnym pozorem nie korzystał z oleju do silników samochodowych — one zupełnie nie nadają się do jednośladów, których jednostki są o wiele bardziej wysilone (pracują na wyższych obrotach i mają większy współczynnik mocy do pojemności).

Klasy lepkości oleju silnikowego

Lepkość to podstawowy parametr oleju silnikowego, który został usystematyzowany w ramach klasyfikacji SAE. Zgodnie z nią określa się lepkość dla dwóch przedziałów temperatur — lepkość zimową i lepkość wysokotemperaturową dla 100 stopni Celsjusza, która odpowiada warunkom panującym wewnątrz jednostki podczas pracy. Oznaczenie klasyfikacji SAE (ang. Society of Automotive Engineers) znajdziesz na butelce każdego oleju silnikowego — są to cztery cyfry rozdzielone w środku literą W. Przykładem jest olej motocyklowy 10W40, gdzie “10” oznacza lepkość zimową, a “40” wysokotemperaturową.

Klasy jakości oleju silnikowego

Klasę jakości oleju silnikowego opisuje się w ramach dwóch klasyfikacji — JASO (dla silników czterosuwowych) i ISO (dla silników dwusuwowych). Co więcej, klasyfikacja JASO (Japanese Automotive Standards Organization) została podzielona na podkategorie. Pod oznaczeniem MA kryją się oleje do silników z systemem wspólnego obiegu oleju (w tym MA-1 dla jednostek mało wysilonych i MA-2 dla bardzo wysilonych), natomiast pod oznaczeniem MB do jednostek ze wspólnym obiegiem oleju w silniku i skrzyni biegów (dotyczy przede wszystkim motocykli BMW).

Rodzaje olejów silnikowych

Oleje silnikowe dzielimy na trzy rodzaje — mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Najlepsze dla większości silników motocyklowych — o ile nie ma przeciwwskazań konstrukcyjnych, tak jak w niektórych starszych jednośladach — są oleje syntetyczne. To one posiadają najwięcej uszlachetniaczy i związków chemicznych wspomagających pracę silnika. Oleje półsyntetyczne to mieszanka dwóch pozostałych rodzajów. Najtańszym rodzajem oleju silnikowego jest olej mineralny, później półsyntetyczny i na końcu syntetyczny (średnio dwa razy droższy od mineralnego i kilkadziesiąt procent droższy od półsyntetycznego). Pomimo wyższej ceny zalecamy stosowanie olejów syntetycznych — to one cechują się najlepszymi parametrami, co wpływa na żywotność części w silniku.

Olej silnikowy znajdziesz w I’M Inter Motors i na imready.eu

Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju to dbanie o dobrą kondycję motocykla — jeśli nie chcesz doświadczyć niespodzianek na trasie, powinieneś robić to regularnie. Duży wybór wysokiej jakości olejów silnikowych znajdziesz w I’M Inter Motors — największej sieci sklepów motocyklowych w Polsce — i na imready.eu. Znajdziesz tam produkty najlepszych marek — Motul, Castrol, Silkolene, Liqui Moly i wiele innych. Poza tym możesz liczyć na darmową wysyłkę, bezpieczne płatności online i kilka opcji odbioru zamówienia — m.in. w jednym z 33 salonów w całym kraju. Wejdź na imready.eu lub odwiedź jeden z salonów I’M Inter Motors i wybierz najlepszy olej do motocykla

Fot.: materiał prasowy Klienta.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*