Toyota GR Corolla – wszystko o tym samochodzie

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Toyota GR Corolla – wszystko o tym samochodzie

Toyota kontynuuje rozwój swoich aut z rodziny GR, której nazwa pochodzi od motorsportowej dywizji marki nazwanej Gazoo Racing. Najnowszy członek tej rodziny to Toyota GR Corolla

Toyota Corolla przed laty była obecna w motorsporcie, gdzie używano jej między innymi w WRC. Samochód ten był prowadzony między innymi przez takiego kierowcę jak Carlos Sainz sen. i zdołał wygrać kilka rajdów wchodzących w skład Rajdowych Mistrzostw Świata. W ostatnich latach Corolli do sportu było jednak daleko. 

Nowe życie Corolli może dać jednak rodzina aut GR, czyli samochodów Toyoty o sportowym zacięciu inspirowanych motorsportową dywizją, która może cieszyć się sporymi sukcesami między innymi w WRC czy też WEC, czyli w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. 

Rasowy hot hatch nie dla Europy

Toyota GR Corolla w dużej mierze korzysta z dorobku mniejszego hot hatcha z rodziny aut sportowych Toyoty. Fani marki ze Starego Kontynentu, aby zakupić hot hatcha od Toyoty, będą musieli się jednak zdecydować na mniejszego Yarisa, z którym Corolla dzieli między innymi 3-cylindrową jednostkę 1.6 G16E-GTS czy też napęd na cztery koła, który kontrolowany jest przez sprzęgło wielotarczowe sterowane elektronicznie. 

Znajdująca się pod maską niewielka jednostka napędowa może się jednak pochwalić niemałymi osiągami. Silnik ten zapewnia Corolli moc rzędu aż 304 koni mechanicznych, a także moment obrotowy rzędu 370 niutonometrów. Tak w zasadzie jedyną jego wadą może być to, że jest ryzyko, iż będzie dosyć awaryjny, co zgłaszali już korzystający z niego właściciele Toyoty GR Yaris. 

Aby Toyota GR Corolla dobrze znosiła tak dużą moc, samochód został nieco zmodyfikowany. Powiększono między innymi rozstaw kół, dzięki czemu na przedniej osi auto jest szersze o 60 milimetrów, a na tylnej o 85 milimetrów. Dodatkowo auto wyposażono w specjalne zawieszenie Gazoo Racing. W jego skład wchodzą nowe wahacze, sprężyny oraz amortyzatory. Dodatkowo takie zawieszenie oznacza zmienioną geometrię, która jest lepiej dopasowana do przeznaczenia tego auta. 

Wyścigowe auto nie stawia na kompromisy

Większa moc i sportowy charakter oznaczają też, że przy projektowaniu Toyoty GR Corolli samochód nieco odchudzili. Całość powstaje w osobnej fabryce i korzysta z włókna węglowego, które tworzy między innymi dach, a także z większej ilości aluminium. Na uwagę zasługuje również układ wydechowy. Ten jest naprawdę unikalny w erze, w której tak zwany atrapowić jest bardzo popularny i nawet takie auta jak Mercedes C63 AMG korzystają ze sztucznych końcówek wydechu. Corolla ma wydech z trzema rurami, które są w pełni funkcjonalne, dzięki czemu nadają sportowego wyglądu tylnej części auta. 

Toyota stawia na sportowe emocje również poprzez dobór skrzyni biegów. Ta będzie manualna nawet w Stanach Zjednoczonych, czyli miejscu, w którym duża część kierowców nie potrafi operować sprzęgłem i lewarkiem zmiany biegów. Jest to więc naprawdę ciekawa taktyka. Tradycyjny jest również hamulec ręczny. 

Toyota Corolla ma więc wszystko, by stać się naprawdę ciekawym hot hatchem, który zapewni mnóstwo frajdy swoim posiadaczom. Miejmy nadzieję, że samochód ten trafi do Europy.

Zdj. główne: https://global.toyota/

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *