Jak dbać o ciężarowe auta?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Jak dbać o ciężarowe auta?

Artykuł sponsorowany

Auta ciężarowe, podobnie jak te osobowe, wymagają odpowiedniej opieki i konserwacji. Dzięki temu jazda takim pojazdem będzie komfortowa, bezpieczna, a sam sprzęt “dożyje” sędziwego wieku.

Inspekcja

Jeśli jest jedna rzecz, która może pomóc w utrzymaniu Twojej ciężarówki najdłużej, to wiedza, kiedy oddać sprawy w ręce eksperta. Większość producentów samochodów oferuje określone kontrole w salonach dealerskich. Wielopunktowa kontrola to w zasadzie badanie lekarskie Twojej ciężarówki. Wszystko, od akumulatorów przez świece zapłonowe po klocki hamulcowe, jest analizowane pod kątem problemów. Technicy powinni wcześnie wykrywać potencjalne obszary problemowe, biorąc pod uwagę zużycie, pomagając zapewnić bezpieczeństwo i dłuższą pracę ciężarówki.

Oprócz tego warto odwiedzić serwis klimatyzacji Volvo oferuje tutaj usługi, dzięki którym układ ten będzie długo Ci służył. 

Olej

Jest to łatwa, ale bez wątpienia jedna z najważniejszych czynności, którą możesz zrobić, aby zapewnić długą żywotność swojej ciężarówce (lub dowolnemu pojazdowi). Ford na przykład zaleca, aby robić to co 7500 mil (czyli około 12 000 kilometrów) lub co sześć miesięcy (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej) dla samochodów ciężarowych z roku modelowego 2008 i nowszych. W przypadku starszych ciężarówek o większym przebiegu zawsze wymieniaj filtr oleju podczas jego wymiany. Wybierz oczywiście najlepszy olej, nie żałując pieniędzy. Wysokiej jakości produkty z pewnością zapewnią o wiele większą żywotność pojazdom. Istnieją dziesiątki odmian olejów i szeroka gama opcji zapewniających duże przebiegi, dostosowanych do wydłużenia żywotności starszych silników, więc koniecznie zapoznaj się z instrukcją obsługi, aby upewnić się, że wybrałeś właściwy indeks lepkości dla swojej ciężarówki. Oleje zakupisz w Errecom.

Opony i ich rotacja

Wymiana oleju to dobry moment, aby spojrzeć również na inne rodzaje rutynowej konserwacji. Rotacja opon, niezależnie od tego, czy to opony budowlane, czy inne przy każdej wymianie oleju pomaga zapewnić równomierne zużycie, ponieważ te zużywają się nierównomiernie w zależności od układu napędowego ciężarówki. Chociaż zależy to od sposobu użytkowania ciężarówki, przednie opony są zazwyczaj najbardziej zużyte. Ich konserwacja nie tylko przedłuży żywotność samych opon, ale  może zapewnić płynniejszą jazdę i zmniejszyć obciążenie zawieszenia ciężarówki, które może wynikać z nierównomiernie zużytych opon. Jeśli wystąpią jakiekolwiek problemy z wyrównaniem, powinieneś być w stanie je zauważyć podczas rotacji opon. 

Wyważenie

Podczas rotacji opon warto też mieć je wyważone. Opona jest wyważona, gdy jej ciężar jest równomiernie rozłożony na osi. Z każdym wybojem i misją terenową Twoje opony coraz bardziej tracą równowagę. Niewyważony komplet może prowadzić do drgań na drodze i powodować zwiększone zużycie zawieszenia, a także nierównomierne zużycie opon. Jeśli potrzebujesz wymienić lub załatać oponę, jest to również dobry moment na ich wyważenie.

Sprawdź swoje światła

Sprawdź, czy wszystkie światła wewnętrzne i zewnętrzne działają prawidłowo. Słabe światło może wskazywać na problem z elektrycznością, podczas gdy spalone światło może być niebezpieczne i może skutkować uszczupleniem portfela, a ściślej rzecz ujmując – mandatem. A skoro już to robisz, upewnij się, że schowek jest zaopatrzony w zapasowe bezpieczniki – niewiele rzeczy jest tak krępujących, jak wezwanie pomocy drogowej, kiedy naprawdę potrzebujesz tylko wymiany bezpiecznika.

Płyny

Następnie sprawdź poziom niezbędnych płynów. Najważniejszym do sprawdzenia jest olej silnikowy. Jeśli jest brudny lub pachnie benzyną, czas na zmianę. Następnie płyn chłodzący silnik. Silniki ciężarówek wytwarzają dużo ciepła; to właśnie chroni je przed przegrzaniem. Sprawdź poziomy, otwierając korek (zazwyczaj można to rozpoznać po ostrzeżeniu i dopasowanej ilustracji wskazującej, że nigdy nie należy otwierać, gdy silnik jest gorący). W razie potrzeby uzupełnij płyn chłodzący określony w instrukcji obsługi. Na koniec sprawdź płyn do spryskiwaczy. Dobrym pomysłem jest przechowywanie dodatkowego pojemnika niebieskiego materiału gdzieś na pokładzie, zwłaszcza zimą, gdy na drodze jest sól i piasek.

(fot. pixabay.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*