Porównujemy właściwości benzyny na zimę i lato

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Porównujemy właściwości benzyny na zimę i lato

Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że w okresie przejściowym stacje benzynowe serwują nam inne paliwo niż zazwyczaj. Ma to swoje podłoże przede wszystkim w różnicach temperatur, które nie mogą mieć wpływu na właściwości benzyny. Sprawdź, czym różni się benzyna na zimę i lato. 

Teoretycznie kierowca nie musi martwić się tym, co wlewa do baku – robią to za niego przepisy obowiązujące stacje paliw. W praktyce może być zupełnie inaczej. Jak wszyscy wiemy, zima w Polsce potrafi być mroźna, a to prowadzi do problemów podczas uruchamiania samochodu. Dotyczy to pojazdów zasilanych wszystkimi rodzajami paliwa. Jedyna różnica polega na tym, że niektóre są bardziej wrażliwe na zmiany temperatury, inne mniej. Nie zmienia się jednak to, że niskie temperatury sprawiają ogromne problemy w codziennym dotarciu do miejsca pracy.

Ogólne zasady

Benzyna jest najmniej podatna na negatywne skutki ujemnych temperatur. Skład benzyny zimowej tylko nieznacznie różni się od tej używanej wiosną i latem. Jedyną rzeczą, która zmienia się w przypadku benzyny bezołowiowej, jest ciśnienie pary. Zamarzanie powoduje, że benzyna mniej paruje i dlatego trudniej jest zapalić mieszankę w cylindrze. W niższych temperaturach rafinerie używają specjalnych składników, które zwiększają ciśnienie pary i tym samym bardziej odparowują benzynę zimową niż letnią. W przypadku benzyny elastyczność tego paliwa zwiększa się poprzez dodanie większej ilości lekkich składników, np. butanu. Ogólną zasadą jest to, że latem ciśnienie pary nie może przekraczać 60 kPa, a zimą 90 kPa.

Co mówią przepisy?

Dotycząca benzyny norma PN-EN 228: 2005 dzieli rok na trzy fazy klimatyczne: lato (od 1 maja do 30 września), okres przejściowy (od 1 marca do 30 kwietnia oraz od 1 października do końca listopada) i wreszcie zimę (od listopada do ostatniego dnia lutego). Zimą samochody napędzane benzyną są zdecydowanie najbardziej przyjazne dla kierowców, ponieważ wyłącznie parametr lotności tego paliwa zmienia się w ciągu roku. Największym problemem, z jakim może się spotkać pojazd z silnikiem benzynowym, jest zamarzanie wody lub pary wodnej w układzie paliwowym, w małych ilościach. Najczęstszym rozwiązaniem tego typu problemu jest dodanie do zbiornika denaturatu, który wiąże wodę i zapobiega jej zamarzaniu. 

Okiem eksperta

Do różnic między paliwem zimowym i letnim odniósł się Piotr Przybyliński, kierownik Zespołu Harmonogramowania Produkcji PKN ORLEN, za pośrednictwem serwisu petronews.pl; „Podstawowe różnice w jakości produkowanych paliw w różnych okresach roku kalendarzowego, to jest to prężność par w przypadku benzyn, która w okresie zimowym i przejściowym jest wyższa, niż w okresie letnim. Jeśli chodzi o olej napędowy, to podstawowa różnica występuje we własnościach niskotemperaturowych, a mianowicie w temperaturze mętnienia oleju napędowego i temperaturze zablokowania zimnego filtra. Wspomniane parametry wpływają głównie na proces uruchomienia silnika, a także jego prawidłową pracę podczas jazdy. Odpowiednią prężność par benzyn gotowych zapewniamy poprzez dobór odpowiedniej struktury komponentów, z których wyprodukowana jest finalna benzyna. Dla oleju napędowego w okresie przejściowym i zimowym natomiast zapewniamy bardzo dobre własności niskotemperaturowe, wprowadzając szereg zmian w procesach technologicznych, oraz stosujemy dodatek w postaci depresatora, który poprawia, czyli obniża temperaturę blokady zimnego filtra”.

Kiedy stacje paliw dostarczają paliwo „przejściowe”?

Ów wymagania odnośnie dostępności paliw na stacjach o odpowiedniej jakości wskazuje polska norma i rozporządzenie Ministra Gospodarki. Dlatego też zimowa benzyna jest dostępna na stacjach benzynowych w całym kraju już od 16 listopada. 

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *