Opony zimowe czy całoroczne - który wariant wybrać?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Opony zimowe czy całoroczne - który wariant wybrać?

Zimówki czy całoroczne? Wybór opon to odwieczny problem kierowców. Wielosezonówki są tańsze, ponieważ nie wymagają co sezonowej wizyty u wulkanizatora. Z kolei zimówki są bezpieczniejsze, ponieważ dostosowują się jedynie do określonych warunków. W takim razie, w jaki sposób uniknąć niebezpieczeństwa, nie pozostawiając pustego portfela?

Ogumienie

Opony całoroczne stają się coraz bardziej popularne na naszych drogach. Każdy producent opon ma je w swoim asortymencie. Są tańsze, nie trzeba ich wymieniać tak często jak modele sezonowe i nie trzeba się martwić o ich przechowywanie. Czy jednak poradzą sobie w warunkach zimowych, jak i letnich? Zanim zdecydujesz się wymienić opony na opony całoroczne, zastanów się, które będą odpowiednie dla warunków, z którymi najczęściej masz do czynienia.

Również w tym roku okres świąteczny spędziliśmy pod znakiem wiosennej aury, a nie zimowego szaleństwa. Co jednak zmieniło się w ostatnich dniach, choć na krótko. Termometry na większości terenów Polski pokazują wyraźnie dodatnią temperaturę. To nasuwa pytanie, czy w ogóle warto zainwestować w dwa komplety opon i kupować opony zimowe do samochodu, czy lepiej będzie rozważyć wariant wieloletni, często nazywany oponami całorocznymi.

Wady i zalety

Wybór opon całorocznych i zimowych zazwyczaj koncentruje się na aspekcie finansowym, a zwłaszcza koszcie wymiany opon co sześć miesięcy. Jednak to nie jedyny problem. Oczywiście, wybierając opony całoroczne, kupujemy tylko jeden komplet na kilka lat. W przeciwnym wypadku – dwa komplety. To już zwiększa koszt.

Cena opony całorocznej jest wyższa niż modelu zimowego. Należy jednak zauważyć, że opony całoroczne premium mają osiągi porównywalne z oponami zimowymi średniej jakości. Zatem oszczędność na jakości nie ma tutaj sensu. Ponadto tylko pierwszorzędne modele całoroczne gwarantują stabilną i komfortową jazdę bez nadmiernej emisji hałasu. Jeśli więc stawiasz na komfort, nie ma miejsca na oszczędności na oponach całorocznych.

Warto zauważyć, że istnieją trzy zasadnicze różnice między oponami letnimi i zimowymi. Należą do nich: konstrukcja, mieszanka gumowa i wzór bieżnika. W tym drugim przypadku te opony zimowe charakteryzują się głębokim profilem. Dzięki temu śnieg dostaje się do środka dla lepszej przyczepności. Ponadto bieżnik opony zimowej składa się z tysięcy szczelin w blokach bieżnika, które rozprowadzają wodę. Zapobiega to aquaplaningowi.

Wśród różnic między oponami nie należy zapominać, że zimowe odpowiedniki radzą sobie lepiej poniżej 7 stopni Celsjusza. Powyżej tej temperatury mieszanka, która jest dość miękka, ma tendencję do nadmiernego zużywania się, przez co zmniejsza się trwałość opony. Pamiętaj więc, że czasowa wymiana sprawi, że Twój komplet posłuży jak najdłużej.

Kwestia majątkowa

Przeciętna cena za wymianę opon waha się od 80 do 150 zł. Zależy to od rozmiaru kół, rodzaju felg czy czujników nacisku kół. Ponadto mogą wystąpić dodatkowe opłaty, na przykład za wyważenie kół. Modele sezonowe wymieniamy dwa razy w roku. Jeden zestaw wystarcza na ok. 4 lata. Sama usługa wulkanizacyjna związana ze zmianą kół wiosną i jesienią na cały okres użytkowania tych samych kompletów opon to +/- 1000 zł! Do kosztów należy doliczyć przechowywanie ich w warsztacie wulkanizacyjnym, jeśli nie możemy ich schować w domu.

Wybierając oponę całoroczną, pamiętaj, że jest ona przeznaczona zarówno na lato, jak i na zimę. Dlatego nie jest to produkt idealny, jak ten przeznaczony na określony czas w roku. Np. opony zimowe z pewnością są dobrym rozwiązaniem dla osób poruszających się głównie po mieście, gdzie nawet gdy pada śnieg, jest szybko usuwany z ulic.

(fot. pixabay.com)

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *