Artykuł sponsorowany
Podczas pracy silnik auta bardzo mocno się nagrzewa. Za optymalizację jego pracy i niedopuszczanie do przegrzania odpowiada układ chłodzenia. Jeśli układ chłodniczy jest w aucie uszkodzony, nie należy w ogóle włączać silnika, a już tym bardziej nie można poruszać się nim pod żadnym pozorem. Samochód z uszkodzonym układem chłodzenia jest bardzo niebezpieczny, dlatego przed naprawą awarii nie wsiadaj do niego. Zobacz, jakie są najczęstsze usterki układu chłodniczego.
Często pojawiającą się usterką w układzie chłodniczym jest nieodpowiedni poziom płynu chłodzącego. Jeśli poziom płynu drastycznie się zmniejszył bardzo krótkim czasie albo wręcz całkiem zniknął, wskazuje to najprawdopodobniej na jego wyciek. W takiej sytuacji należy użyć podnośnika i sprawdzić poszczególne elementy układu. Problemem może być tu nieszczelna chłodnica, przez co płyn wydostaje się na zewnątrz. Jeśli z chłodnicą wszystko jest w porządku, należy przyjrzeć się nagrzewnicy. Jeśli ten element funkcjonuje nieprawidłowo, może doprowadzić do wycieku lub wyparowania płynu chłodzącego. Tę awarię można rozpoznać po plamach w okolicy nagrzewnicy.
Jeśli nie ma wycieku, ale płynu nadal ubywa, usterki trzeba szukać dalej. Powodem może być na przykład przesunięcie lub przesunięcie uszczelki pod głowicą. Jeśli tak właśnie się stało, płyn chłodniczy zacznie przedostawać się do silnika i zbiornika oleju silnikowego. Tę awarię można zdiagnozować kontrolując olej. Jeśli jego kolor jest nienaturalnie jasny lub nienaturalnie ciemny, prawdopodobnie dostał się do niego płyn chłodzący. Najlepiej w tej sytuacji wymienić wadliwe elementy, choć jest to droga inwestycja. Naprawa tych usterek może kosztować nawet dwa tysiące złotych. Części zamienne do układu chłodzącego oferuje France Auto.
Jeśli płynu chłodniczego jest za dużo, wręcz wylewa się ze zbiornika, a jego poziom nie spada, prawdopodobnie doszło do zapowietrzenia. Zawór należy od razu odpowietrzyć, by nie doszło do kolejnych usterek. Istnieje jednak szansa, że jeśli szkody nie są duże, po kilku dniach wszystko wróci do normy samoistnie.
Głośna praca wentylatora nie jest powodem do niepokoju, jednak nie znaczy to, że ten element się nie psuje, przeciwnie. Jeśli wentylator napędzany jest elektrycznie, jego awaria może doprowadzić nawet do uszkodzenia silnika. Kiedy jest on intensywnie eksploatowany przez lata, posłuszeństwa zaczynają odmawiać szczotki lub termowłącznik, który uruchamia wentylator automatycznie, po osiągnięciu zbyt wysokiej temperatury. Wymiana tych elementów nie jest droga, to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych. Jeśli w aucie jest wentylator współpracujący z paskiem klinowym, zazwyczaj dochodzi do awarii sprzęgła, które napędza oba elementy. W tej sytuacji zazwyczaj musisz niestety liczyć się z wymianą wentylatora, co jest już droższą naprawą i może kosztować do 300 nawet do 700 złotych.
By auto było w dobrym stanie i funkcjonowało bez zarzutu, musisz dbać o nie w odpowiedni sposób. Nie wystarczy tylko czysta i wywoskowana karoseria i odkurzone siedzenia. Równie ważna jest pielęgnacja, utrzymanie w czystości i regularna kontrola stanu technicznego “wnętrzności” auta, czyli tego, co znajduje się pod maską. Dbaj o swoje auto, ponieważ jego dobry stan techniczny to gwarancja Twojego bezpieczeństwa.
(fot. pixabay.com)